+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Velkommen til Le Mans

Det er næsten for godt til at være sandt.
Men Danmark er den nye supermagt i Le Mans og international sportsvogns-racing!

Velkommen til Le Mans - 2024

HYPERCAR-ÆRAEN ER I GANG, OG DER ER DANSKE KØRERE I TRE AF DE FIRE TOPTEAMS

Hos Peugeot, der debuterede med deres vinge-løse Hypercar allerede i 2022, har Mikkel Jensen længe været på plads. Den 28-årige dansker har de seneste år etableret sig som en af verdens mest eftertragtede sportsvognskørere, og ved siden af VM-programmet for Peugeot kører han i 2023 en fuld sæson i det amerikanske IMSA-mesterskab for TSD Racing.

32-årige Michael Christensen har kørt for Porsche i 10 år. Han kom ind i den tyske fabriks juniorprogram i 2012, blev fabrikskører et par år senere og har både vundet Le Mans og VM i GT-Pro klassen for Porsche. Nu er Porsche – det mest vindende mærke i Le Mans-historien – klar med en ny Hypercar, der skal kæmpe med om den generelle sejr i Le Mans, og Christensen indgår naturligvis i teamet.

Ferrari gør officielt comeback i sportsvogns-racing med en nyudviklet Hypercar. Den Stejlende Hingst har ikke haft et fabriksteam med i hverken Le Mans eller sportsvogns-VM siden midten af 1970´erne, så der er enorme forventninger til den nye 499P-model. 25-årige Nicklas Nielsen, der har været fabrikskører for Ferrari i GT-racing siden 2019, har været med i udviklingen af den nye Hypercar, og kan få sit helt store gennembrud i 2023.

Det efterlader Toyota som det eneste Hypercar-topteam uden en dansk kører. Synd for dem!

Og så har vi kun nævnt Hypercar-klassen. I både LMP2- og GT-klassen ventes der en række danskere til start, så der er lagt op til en stor, rød-hvid weekend: Supermagten Danmark indtager Le Mans 10.-11. juni!

le mans - pit stop
le mans præmie overrækkelse

Nicklas Nielsen har igennem flere år været fabrikskører for Ferrari i GT-klassen, og den 24-årige dansker debuterede i Le Mans i 2020, hvor han blev nummer tre i GTE-Am klassen. Sidste år vandt han klassen, så unge Nielsen har allerede skabt en imponerende statistik: Han kører ikke Le Mans uden at komme på podiet!

Det fabriksstøttede AF Corse team, som Nielsen har kørt for de seneste år i GT-klassen, rykker i år op i LMP2, hvor danskeren skal dele en Oreca med sine codrivers fra GT-triumfen 2021, Alessio Rovera og Francois Perrodo. 

Hvad laver et fabriksstøttet Ferrari-team med en Oreca i LMP2-klassen? Godt spørgsmål! Et logisk svar kunne være: Forbereder Nicklas Nielsen til det Hypercar-team, Ferrari er ved at opbygge til 2023. Det virker som om man i Maranello er ved at køre den unge dansker i position til endnu større opgaver, og ’læreåret’ i LMP2 kan udbygge Nielsens i forvejen fornemme Le Mans-CV med endnu en klassesejr.

Hos Porsche er Michael Christensen tilbage som officiel fabrikskører. Den 31-årige dansker, der tidligere har vundet både Le Mans og VM i GT-racing for Porsche, tilbragte 2021 som en slags freelancer for den tyske fabrik. Nu er han tilbage på en fulltime-kontrakt, der nærmest pr automatik bringer ham og codriver Kevin Estre ind i favoritfeltet i GTE-Pro-klassen. Porsche vil fra 2023 rykke op i den nye prototype-klasse LMPH, der skal køre sideløbende med de nye Hypercars, og her kan Christensen også komme til at spille en central rolle.

Marco Sørensen, der vandt GT-VM for Aston Martin i både 2016 og 2019/20, startede 2022-sæsonen i 24-timersløbet i Daytona i Chevrolet´s Corvette-team. Sørensens Le Mans-planer er endnu ikke på plads, men både han og hans tidligere Dane Train-makker fra Aston Martin, Nicki Thiim, ventes til start i det franske 24-timersløb. Det samme gælder Michelle Gatting, og en række andre danske kørere har også Le Mans-ambitioner.

Her hos Grand Prix Tours glæder vi os til et stort, dansk Le Mans-år.

24-timersløbets unikke blanding af race, garden-party og landskamps-stemning vil endnu en gang præge vores Le Mans Camp. Den er kendt som den største, reneste og hyggeligste dansker-lejr på banen – her er på samme tid stille og roligt og fest og farver. Alle danske racerfans vil finde sig godt tilpas i campen, hvor de danske kørere traditionen tro kommer forbi med racer- og røverhistorier.

Det er i Grand Prix Tours-lejren den nye Le Mans-guldalder grundlægges!

Fakta om Le Mans

Længste distance

I 2010 kørte vinderen 397 omgange i en Audi R15+. Det er rekorden og svarer til godt 5.410 km.

Tophastighed

Højeste hastighed målt på Le Mans er 405 km/t op ad Mulsanne-langsiden i 1988, inden chikanerne kom.

Flest sejre

Danske Tom Kristensen  – også kendt som Mr Le Mans – har vundet løbet 9 gange fra 1997 til 2014.

Flest løb

Henri Pescarolo er franskmand og har fra 1966 til 1999 deltaget i 33 Le Mans-løb med 4 sejre til følge.

Antal tilskuere

Mens der er 250.000-300.00 tilskuere “live” til Le Mans, så er der mere end 110 mio. tv-seere i 190 lande.

Færreste gennemførte

I 1979 var 51 biler klar til start. Af dem var der  kun 7, som fuldførte 24-timers løbet.

Stjernestøv

I 1979 deltog Hollywood-stjernen Paul Newmann i Le Mans. Han endte som toer i sin Porsche 935.

Yngste vinder

I 1996 vandt Alexander Wurz Le Mans i sit første forsøg som blot 22-årig. Den ældste vinder var 48 år og vandt i 1949.