Hos Peugeot, der debuterede med deres vinge-løse Hypercar allerede i 2022, har Mikkel Jensen længe været på plads. Den 28-årige dansker har de seneste år etableret sig som en af verdens mest eftertragtede sportsvognskørere, og ved siden af VM-programmet for Peugeot kører han i 2023 en fuld sæson i det amerikanske IMSA-mesterskab for TSD Racing.
32-årige Michael Christensen har kørt for Porsche i 10 år. Han kom ind i den tyske fabriks juniorprogram i 2012, blev fabrikskører et par år senere og har både vundet Le Mans og VM i GT-Pro klassen for Porsche. Nu er Porsche – det mest vindende mærke i Le Mans-historien – klar med en ny Hypercar, der skal kæmpe med om den generelle sejr i Le Mans, og Christensen indgår naturligvis i teamet.
Ferrari gør officielt comeback i sportsvogns-racing med en nyudviklet Hypercar. Den Stejlende Hingst har ikke haft et fabriksteam med i hverken Le Mans eller sportsvogns-VM siden midten af 1970´erne, så der er enorme forventninger til den nye 499P-model. 25-årige Nicklas Nielsen, der har været fabrikskører for Ferrari i GT-racing siden 2019, har været med i udviklingen af den nye Hypercar, og kan få sit helt store gennembrud i 2023.
Det efterlader Toyota som det eneste Hypercar-topteam uden en dansk kører. Synd for dem!
Og så har vi kun nævnt Hypercar-klassen. I både LMP2- og GT-klassen ventes der en række danskere til start, så der er lagt op til en stor, rød-hvid weekend: Supermagten Danmark indtager Le Mans 10.-11. juni!
Nicklas Nielsen har igennem flere år været fabrikskører for Ferrari i GT-klassen, og den 24-årige dansker debuterede i Le Mans i 2020, hvor han blev nummer tre i GTE-Am klassen. Sidste år vandt han klassen, så unge Nielsen har allerede skabt en imponerende statistik: Han kører ikke Le Mans uden at komme på podiet!
Det fabriksstøttede AF Corse team, som Nielsen har kørt for de seneste år i GT-klassen, rykker i år op i LMP2, hvor danskeren skal dele en Oreca med sine codrivers fra GT-triumfen 2021, Alessio Rovera og Francois Perrodo.
Hvad laver et fabriksstøttet Ferrari-team med en Oreca i LMP2-klassen? Godt spørgsmål! Et logisk svar kunne være: Forbereder Nicklas Nielsen til det Hypercar-team, Ferrari er ved at opbygge til 2023. Det virker som om man i Maranello er ved at køre den unge dansker i position til endnu større opgaver, og ’læreåret’ i LMP2 kan udbygge Nielsens i forvejen fornemme Le Mans-CV med endnu en klassesejr.
Hos Porsche er Michael Christensen tilbage som officiel fabrikskører. Den 31-årige dansker, der tidligere har vundet både Le Mans og VM i GT-racing for Porsche, tilbragte 2021 som en slags freelancer for den tyske fabrik. Nu er han tilbage på en fulltime-kontrakt, der nærmest pr automatik bringer ham og codriver Kevin Estre ind i favoritfeltet i GTE-Pro-klassen. Porsche vil fra 2023 rykke op i den nye prototype-klasse LMPH, der skal køre sideløbende med de nye Hypercars, og her kan Christensen også komme til at spille en central rolle.
Marco Sørensen, der vandt GT-VM for Aston Martin i både 2016 og 2019/20, startede 2022-sæsonen i 24-timersløbet i Daytona i Chevrolet´s Corvette-team. Sørensens Le Mans-planer er endnu ikke på plads, men både han og hans tidligere Dane Train-makker fra Aston Martin, Nicki Thiim, ventes til start i det franske 24-timersløb. Det samme gælder Michelle Gatting, og en række andre danske kørere har også Le Mans-ambitioner.
Her hos Grand Prix Tours glæder vi os til et stort, dansk Le Mans-år.
24-timersløbets unikke blanding af race, garden-party og landskamps-stemning vil endnu en gang præge vores Le Mans Camp. Den er kendt som den største, reneste og hyggeligste dansker-lejr på banen – her er på samme tid stille og roligt og fest og farver. Alle danske racerfans vil finde sig godt tilpas i campen, hvor de danske kørere traditionen tro kommer forbi med racer- og røverhistorier.
Det er i Grand Prix Tours-lejren den nye Le Mans-guldalder grundlægges!