+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Velkommen til Le Mans

En ny guldalder er på vej...
20'erne bliver de nye 00'er!

Velkommen
til Le Mans - 2021

Danmark er igen klar til at indtage Le Mans.

I 00’erne var Danmark en decideret stormagt i det klassiske 24-timers løb. Tom Kristensen, Jan Magnussen og co. fik år efter år Dannebrog til at stryge til tops, når vinderne i de forskellige klasser skulle hædres på sejrskamlen. Også på tilskuerpladserne dominerede de rød-hvide farver med titusindvis af danske tilskuere.

Sådan bliver det igen – 20’erne bliver de nye 00’er i dansk Le Mans-historie! Og det starter allerede i år, hvor der er danske favoritter i løbets to største klasser, LMP2 og GTE-Am

Jan Magnussen, der i mange år har arbejdet sammen med Grand Prix Tours både omkring Le Mans og Formel 1, stiller op i LMP2-klassen for det danske team High Class Racing. Bag navnet gemmer der sig en international succeshistorie, der på få år har gjort det danske team til et af de mest respekterede i international langdistance-racing. Sidste år placerede Toyota for eksempel en af deres juniorkørere hos High Class Racing, der i år kører hele VM-serien med en hel-dansk besætning med Magnussen senior, Anders Fjordbach og Dennis Andersen. Det er et team, der er stærkt besat på alle pladser, og derfor er det et godt bud på en LMP2-vinder.

I GTE-Am klassen er Nicklas Nielsen regerende VM-vinder, og han stiller igen op for Ferrari-teamet AF Corse med en 488 GTE Evo. Samme model indsættes af Iron Lynx-teamet, der har Michelle Gatting som stærkeste kort.  Der er altså allerede fem danskere med garanterede pladser i Le Mans-feltet 2021.

Men lur os, om der ikke kommer mange flere med!

Nicki Thiim og Marco Sørensen er regerende verdensmestre i GT-Pro-klassen, og Michael Christensen vandt titlen i 2018-19. Det gør dem alle tre til oplagte kandidater til de mange ledige pladser, der stadig findes i feltet. Det samme gælder Christina Nielsen, der efter en længere pause gjorde comeback i IMSA-serien ved årets 24-timers løb i Daytona.

Og så er der Mikkel Jensen, der imponerede ved at føre LMP2-klassen i sin Le Mans-debut sidste år. Unge Jensen kører i år en fuld sæson i IMSA-serien, hvor også Kevin Magnussen har fundet nyt arbejde. Både Mikkel Jensen og Kevin Magnussen ser ud til at få pladser i Peugeots nye Hypercar-team, der debuterer i VM og Le Mans i 2022. Måske de allerede kan samle Le Mans-erfaring i år?

En ting er i hvert fald sikkert: Grand Prix Tours vil sørge for at de danske kørere får den optimale opbakning fra tilskuerpladserne.

Vi har igen i år den bedste og mest hyggelige camp på banen, og de danske kørere kommer traditionen tro forbi fredag med både racer- og røverhistorier. Skal du med? Det er i år, vi grundlægger den nye guldalder for Danmark i Le Mans.

For 20’erne bliver de nye 00’er!

Fakta om Le Mans

Længste distance

I 2010 kørte vinderen 397 omgange i en Audi R15+. Det er rekorden og svarer til godt 5.410 km.

Tophastighed

Højeste hastighed målt på Le Mans er 405 km/t op ad Mulsanne-langsiden i 1988, inden chikanerne kom.

Flest sejre

Danske Tom Kristensen  – også kendt som Mr Le Mans – har vundet løbet 9 gange fra 1997 til 2014.

Flest løb

Henri Pescarolo er franskmand og har fra 1966 til 1999 deltaget i 33 Le Mans-løb med 4 sejre til følge.

Antal tilskuere

Mens der er 250.000-300.00 tilskuere “live” til Le Mans, så er der mere end 110 mio. tv-seere i 190 lande.

Færreste gennemførte

I 1979 var 51 biler klar til start. Af dem var der  kun 7, som fuldførte 24-timers løbet.

Stjernestøv

I 1979 deltog Hollywood-stjernen Paul Newmann i Le Mans. Han endte som toer i sin Porsche 935.

Yngste vinder

I 1996 vandt Alexander Wurz Le Mans i sit første forsøg som blot 22-årig. Den ældste vinder var 48 år og vandt i 1949.