+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Velkommen til Le Mans

En ny guldalder er på vej...
20'erne bliver de nye 00'er!

Velkommen til Le Mans - 2023

DEN NYE GULDALDER STARTER HER

Så kører vi – mod nye Le Mans-triumfer!

Danmark har allerede stolte Le Mans-traditioner. Tom Kristensen er med ni sejre den mest vindende kører i 24-timersløbet nogensinde, og en række af hans landsmænd har igennem de seneste 20 år scoret masser af klassesejre. I de kommende år er det lagt op endnu flere danske triumfer i det legendariske løb. Og allerede denne sommer indtager Danmark igen sin efterhånden faste plads blandt stormagterne i Le Mans.

International sportsvogns-racing er i gang med en spændende udvikling, hvor LMP1-prototyperne afløses af de såkaldte Hypercars i den absolutte topklasse. Her har Danmark allerede sikret sig en række af de bedste pladser.

Peugeot hyrede sidste år Kevin Magnussen og Mikkel Jensen til deres nye sportsvogns-offensiv. Det er i skrivende stund garanti for at Peugeot får deres nye Hypercar klar til Le Mans 2023 – den franske fabrik er så fokuseret på succes, at de først slipper den nye model fri, når den er 100 procent færdigudviklet.

Om Magnussen og Jensen skal deltage ved Le Mans 2023 vides ikke, men der er store chancer for det. De to danskeren er blandt verdens bedste sportsvogns-kørere, så andre teams vil elske, at have dem i deres lineup. Og Peugeot vil næppe blokere for, at deres danske kørere får yderligere Le Mans-erfaring, inden fabrikkens eget program starter.

Det er endnu usikkert, hvem Magnussen og Jensen i givet fald skal køre for i Le Mans 2023. Men vi hører rygter om at Magnussen-familien vil give far-og-søn drømmen endnu et skud. Jan og Kevin Magnussen i samme bil i 24-timersløbet for andet? Mærkeligere ting er sket i Le Mans-historien…

Nicklas Nielsen har igennem flere år været fabrikskører for Ferrari i GT-klassen, og den 24-årige dansker debuterede i Le Mans i 2020, hvor han blev nummer tre i GTE-Am klassen. Sidste år vandt han klassen, så unge Nielsen har allerede skabt en imponerende statistik: Han kører ikke Le Mans uden at komme på podiet!

Det fabriksstøttede AF Corse team, som Nielsen har kørt for de seneste år i GT-klassen, rykker i år op i LMP2, hvor danskeren skal dele en Oreca med sine codrivers fra GT-triumfen 2021, Alessio Rovera og Francois Perrodo. 

Hvad laver et fabriksstøttet Ferrari-team med en Oreca i LMP2-klassen? Godt spørgsmål! Et logisk svar kunne være: Forbereder Nicklas Nielsen til det Hypercar-team, Ferrari er ved at opbygge til 2023. Det virker som om man i Maranello er ved at køre den unge dansker i position til endnu større opgaver, og ’læreåret’ i LMP2 kan udbygge Nielsens i forvejen fornemme Le Mans-CV med endnu en klassesejr.

Hos Porsche er Michael Christensen tilbage som officiel fabrikskører. Den 31-årige dansker, der tidligere har vundet både Le Mans og VM i GT-racing for Porsche, tilbragte 2021 som en slags freelancer for den tyske fabrik. Nu er han tilbage på en fulltime-kontrakt, der nærmest pr automatik bringer ham og codriver Kevin Estre ind i favoritfeltet i GTE-Pro-klassen. Porsche vil fra 2023 rykke op i den nye prototype-klasse LMPH, der skal køre sideløbende med de nye Hypercars, og her kan Christensen også komme til at spille en central rolle.

Marco Sørensen, der vandt GT-VM for Aston Martin i både 2016 og 2019/20, startede 2022-sæsonen i 24-timersløbet i Daytona i Chevrolet´s Corvette-team. Sørensens Le Mans-planer er endnu ikke på plads, men både han og hans tidligere Dane Train-makker fra Aston Martin, Nicki Thiim, ventes til start i det franske 24-timersløb. Det samme gælder Michelle Gatting, og en række andre danske kørere har også Le Mans-ambitioner.

Her hos Grand Prix Tours glæder vi os til et stort, dansk Le Mans-år.

24-timersløbets unikke blanding af race, garden-party og landskamps-stemning vil endnu en gang præge vores Le Mans Camp. Den er kendt som den største, reneste og hyggeligste dansker-lejr på banen – her er på samme tid stille og roligt og fest og farver. Alle danske racerfans vil finde sig godt tilpas i campen, hvor de danske kørere traditionen tro kommer forbi med racer- og røverhistorier.

Det er i Grand Prix Tours-lejren den nye Le Mans-guldalder grundlægges!

Fakta om Le Mans

Længste distance

I 2010 kørte vinderen 397 omgange i en Audi R15+. Det er rekorden og svarer til godt 5.410 km.

Tophastighed

Højeste hastighed målt på Le Mans er 405 km/t op ad Mulsanne-langsiden i 1988, inden chikanerne kom.

Flest sejre

Danske Tom Kristensen  – også kendt som Mr Le Mans – har vundet løbet 9 gange fra 1997 til 2014.

Flest løb

Henri Pescarolo er franskmand og har fra 1966 til 1999 deltaget i 33 Le Mans-løb med 4 sejre til følge.

Antal tilskuere

Mens der er 250.000-300.00 tilskuere “live” til Le Mans, så er der mere end 110 mio. tv-seere i 190 lande.

Færreste gennemførte

I 1979 var 51 biler klar til start. Af dem var der  kun 7, som fuldførte 24-timers løbet.

Stjernestøv

I 1979 deltog Hollywood-stjernen Paul Newmann i Le Mans. Han endte som toer i sin Porsche 935.

Yngste vinder

I 1996 vandt Alexander Wurz Le Mans i sit første forsøg som blot 22-årig. Den ældste vinder var 48 år og vandt i 1949.