+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Velkommen til F1

Vi kan allerede afsløre det nu: 2022 bliver ikke en klassisk Formel 1 sæson!
På F1 rejsen kan du også følge Danmarks kommende Formel 1 stjerner

Velkommen
til Formel 1 - 2022

Tag ikke fejl: Lewis Hamilton vil have VM-titlen tilbage.

Den syvdobbelte verdensmester, der efter adlingen i oktober nu officielt er ’Sir Lewis’, følte sig med en vis ret bortdømt i 2021-finalen i Abu Dhabi. Her blev Max Verstappen verdensmester for første gang, men fra Sir Lewis´ synspunkt, har hollænderen kun fået VM-titlen til låns.

Der er altså lagt op til en ny gyser-sæson med Hamilton og Verstappen i hovedrollerne. Og den bliver endnu tættere end sidste år. Reglementet for bilerne udformning er nemlig ændret markant, og de nye regler har kun ét formål: Formel 1 skal have flere nærkampe.

De seneste mange år har Formel 1-bilernes udformning gjort det svært at kæmpe hjul mod hjul. Den avancerede aerodynamik har

skabt masser af downforce og dermed vejgreb – hvis man kørte i ’ren’ luft. Men hvis man lå tæt bag en anden bil, var der så mange turbulenser fra den forankørende, at downforce blev reduceret med helt op til 50 procent. Og med kun halvdelen af modstanderens downforce, har det naturligvis været svært at overhale.

Det bliver der nu lavet om på. Vinger, flaps og sidepods er blevet begrænset, og i stedet skaber man nu downforce ved hjælp af bilens bund. Her sørger en suge-effekt for, at de nye 2022-biler har omtrent samme vejgreb som tidligere – uden at skabe de turbulenser, der hæmmer de bagved-kørende.

Resultat: Formel 1-sæsonen 2022 vil skabe langt flere tætte nærkampe end tidligere. 

Den dramatiske 2021 in-fight mellem Max Verstappen (Red Bull-Honda) og Lewis Hamilton (Mercedes) vil gå over i Formel 1-historien på linje med de legendariske dueller mellem Alain Prost og Ayrton Senna eller James Hunt og Niki Lauda.

Og ’Verstappen v. Hamilton’ fortsætter med endnu tættere race i 2022. Verstappen er ikke tilfreds men en enkelt VM-titel – Hamilton vil have nummer otte for definitivt at overhale Michael Schumacher som den mest vindende kører i Formel 1-historien.

Læg dertil de klassiske tophold Ferrari og McLaren, der igen nærmer sig toppen, og det er tydeligt, at du skal opleve Formel 1 2022 ude på banerne.

Grand Prix Tours har traditionen tro sammensat et komplet program for den kommende sæson. Vi har været på alle banerne, vi har mange års erfaring og vi er altid i øjenhøjde med vores gæster. Kort sagt: Hos os er du i trygge hænder.

OG – vi har de legendariske Race Nights. Her får du med Formel 1-journalist og -forfatter Peter Nygaard som vært unik indsigt – med seneste nyt fra paddocken, røver- og racerhistorier og god tid til spørgsmål sørger vi for, at du er optimalt klædt på at til at opleve Hamilton, Verstappen og co. i dæk-rygende nærkamp!

Skal du med? Selvfølgelig skal du det!  

Det vidste du ikke om F1...

Pris for en F1 bil

Ca. 6,8 mio. USD med basisudstyr. Dette er ekskl. udvikling og komponenter

Komponenter

En F1 bil består af mere end 80.000 komponenter, som skal samles præcist

Vægttab for kørere

En F1 kører taber ca. 4 kg i vægt under et løb. De kan drikke væske undervejs

Dækslidtage

Normale bildæk holder til 60.000-100.000 km. F1 dæk holder 90-120 km. 

Letvægterbil

En Formel 1 bil vejer blot 795 kg inkl. kører – ekskl. benzin

Dæk og optankning

De bedste teams kan skifte dæk på 2 sekunder. Der må ikke tankes under løbet

Acceleration

En F1 bil kan accelerere fra 0 til 100 km/t og tilbage til 0 på 3 sekunder

Tophastighed

F1 biler har en topfart på ca. 360 km/t og kører oplever op til 5G ved nedbremsning