+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Jan Magnussen og GP Tours racing experience – Bedford

Det ønskede rejsemål afventer nye datoer eller gennemføres kun som individuel rejse
408

KAN VI HJÆLPE?

Vore rejsekonsulenter og baneeksperter sidder klar til at vejlede dig. Kontakt os på

+45 7020 6383

info@gptours.dk

Tour detaljer

FORMEL 1 REJSE TIL BELGIEN

Grand Prix Tours byder på et bredt udvalg af ture til Formel 1 på Spa-Francorchamps banen i Belgien. Vælg mellem Kør Selv rejse, færdigpakket tur i bus med dansk turleder hele vejen eller luksusudgaven med fly. Vi bor på 3* og 4* hoteller beliggende en times kørsel fra banen. Under opholdet, vil der lørdag aften være et spændende RaceNight arrangement på Holiday Inn. Aftenens nyheder levereres af F1 korrespondent Peter Nygaard. Den legendariske Spa-Francorchamps bane er en af de mest besøgte blandt det danske publikum, dels pga. den korte køreafstand og dels fordi banen også er populær blandt kørerne. 

Grand Prix Tours tilbyder:

Busarrangement 27.08 2020 – 31.08 2020 – Torsdagsbus
Flyarrangement 28.08 2020 – 31.08 2020 – Fra København eller Billund
Kør Selv arrangement med 2, 3 eller 4 overnatninger på hotel
Entrebilletter

PRISEN FOR BUS- OG FLYARRANGEMENT ER INKL:

Transport fra Danmark til Spa-Francorchamps
Transport mellem hotel og F1 banen
2 nætter på valgte hotel 
2 x morgenmad på hotellet
1 overnatning på lufthavnshotel (kun flygæster)
Entrebillet (ståplads) til banen fredag, lørdag og søndag
RaceNight med Formel 1 journalist og fotograf Peter Nygaard
Velkomstgave
Rejsegarantifond
Dansk turleder

TRIBUNER

Der er mulighed for tilkøb af tribuner. Udvalget og tillægspriser ses i trin 3 i bestillingen. Bemærk, at en bestilling først er registreret, når du i trin 3 klikker på “Gå videre” nederst på siden.

RACENIGHT

Lørdag aften gør vi lidt ekstra ud af turen til Belgiens Grand Prix. Vi afholder Grand Prix Tours RaceNight – en super aften med fælles hygge, snacks, drikkevarer og masser af insiderviden fra F1 korrespondent Peter Nygaard. Han kommer direkte fra pitten på Spa-Francorchamps med de sidste nyheder og oplæg til næste dags løb.

TRANSPORT

Gæster, som er med bus og fly til Spa-Francorchamps, har transfer fra hotellet til banen inkl.
Gæster, som kører selv, skal selv sørge for transport mellem hotellet og banen. Dette kan også tilkøbes hos Grand Prix Tours.

JYLLANDAfrejse tordag Hjemkomst
Aalborg, P-Plads, TH Sauersvej16.0008.15
Hobro, Haverslev, Afk. 33 ved Shell16.4507.45
Randers, Randers Hallens P-Plads17.1507.05
Aarhus, Musikhuset18.1006.30
Horsens, Afk. 56 ved Q819.1006.00
Vejle, DTC Transportcenter19.3005.45
Fredericia, Banegård19.3005.45
Kolding, P-plads v Godset20.0005.15
Haderslev, Afk. 68, samkørselsplads ved OK20.2004.45
Rødekro, Afk. 70 v/ Circle K20.4504.30
Padborg, OK Transportcenter, Lejrvej21.0004.00
SJÆLLAND via FYNAfrejse torsdagHjemkomst
Køge, Ølby Station15.3009.00
København, Sjælør Station16.0008.30
Roskilde, Ny Østergade16.4508.00
Slagelse, Transportcenter Stop 3917.3007.15
Odense, Rasteplads Kildebjerg18.4506.30

Program

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5

Info

Torsdag 27.08

Afrejse sidst på eftermiddagen eller om aftenen afhængig af, hvor I står på bussen. Mødetid iflg. rejsebevis for gæster med bus.
Torsdag 27.08

Fredag 28.08

Ca. kl. 08.00 - Ankomst til banen. Dagen er fri på banen til bl.a. at se træning og løb i øvrige klasser end Formel 1. Kl. 17.00 - Afgang fra banen til hotel. Kl. 18.30 - Ankomst og indkvartering på hotel.
Bus

Fredag 28.08

Kl. 07.05 - Afrejse fra Billund med ankomst i Bruxelles kl. 08.25. Kl. 08.15 - Afrejse fra København med ankomst i Bruxelles kl. 09.50. Herefter samlet transfer til banen, hvorfra der er afgang igen til hotellet kl. 17.00.
Fly

Lørdag 29.08

Morgenmad på hotellet. Kl. 08.00 - Bustransfer til Spa-Francorchamps banen. Ca. kl. 17.30 - Transfer retur fra banen til hotel. Kl. 19.30 - Møde med F1 ekspert Peter Nygaard til RaceNight. Mere information om arrangementet oplyses af turlederen.

Søndag 30.08

Morgenmad på hotellet. Kl. 08.00 - Afrejse fra hotellet og bustransfer til Spa-Francorchamps banen. Husk at pakke al bagage, inden hotellet forlades. Ca. kl. 18.30 - Transfer til lufthavnen og indkvartering på lufthavnshotel for gæster til Billund og København. Ca. kl. 18.45 - Busafgang mod Danmark..

Mandag 31.08

Alle busgæster ankommer til Danmark mandag morgen. Ca. tidspunkt kan ses i tabel øverst på siden. Kl. 09.45 - Afrejse til Billund med ankomst kl. 11.10. Kl. 10.30 - Afrejse til København med ankomst kl. 12.00.

GENEREL INFO

Ved afrejse med bus anbefaler vi, at I pakker en taske med det, I skal bruge undervejs, da I først kommer til bagagen, når I er fremme ved hotellet fredag aften. I bussen vil der være mulighed for at købe kolde og varme drikke undervejs. Køretider med bus ses øverst på denne side. Ved afrejse med fly er check-in 2 timer før afgang. Der er flere forskellige flytider - disse ses på jeres personlige flybilletter.

Forbehold for ændringer.

Banen

Løbsdag Søndag d. 30. august 2020

Banenavn Circuit de Spa-Francorchamps

 

0
Første Grand Prix
0
Antal omgange
0km
Banelænge
0km
Distance

Banerekord Valtteri Bottas (2018)
Vinder 2018 Sebastian Vettel
Vinder 2019 Charles Leclerc

VI ANBEFALER

Tribune Gold 7 La Source – Det er her Alonso plejer at lette….
Tribune Gold 3 Eau Rouge – Oplev det legendariske “high-speed” sving

OM BANEN

Spa-Francorchamps er traditionelt “hjemmebane” for danske Formel 1-fans – og dermed også for Grand Prix Tours! Banen ligger i Ardenner-bjergene cirka 50 kilometer fra Liege og 120 kilometer fra Bruxelles. Der er ingen offentlige transportmidler, der servicerer banen, og det bedste alternativ er egen bil – eller Grand Prix Tours’ bus- og flypakker.

Spa-Francorchamps er en af de klassiske baner i Formel 1-kalenderen. Den var med, da den første VM-serie blev afviklet i 1950, og selvom banen i Ardenner-bjergene har været ude af Formel 1-kalenderen ved flere lejligheder, er der indtil nu kørt hele 51 Formel 1 grandprixer på Spa-Francorchamps.

Faktisk blev der allerede kørt væddeløb omkring kurbyen Spa i 1924, da man for en weekend omdannede landevejene mellem landsbyerne Francorchamps, Malmedy og Stavelot til en groft sagt ’trekantet’ racerbane. Banen var en af de hurtigste i Europa, og i slutningen af 1960´erne begyndte kørerne at brokke sig over sikkerheden. Belgiens Grand Prix 1970 blev derfor det sidste på den klassiske version af banen, der var over 14 km lang. Løbet blev vundet af mexicaneren Pedro Rodriguez, der gennemførte de næsten 400 km på lige over halvanden time – med en gennemsnitshastighed på 241,303 km/t. Nu – næsten 50 år senere – er Belgiens Grand Prix 1970 stadig på top-10 over de hurtigste løb i Formel 1-historien – kun overgået af seks løb fra det nye årtusinde på højfarts-banen i Monza.

Fra 1972 blev Belgiens Grand Prix afviklet på banerne i Zolder (ved Hasselt) og Nivelles (Bruxelles), men i 1983 var man i Spa-Francorchamps klar med en ny, kortere og fremfor alt mere sikker bane. Til trods for en forkortelse fra 14 til 7 km har man formået at bibeholde banens magi. Mange af de oprindelige passager var bibeholdt, og den moderne version af Spa-Francorchamps blev med sine udfordrende højfarts-kurver omgående kørernes favorit-bane. Samtidig er vejret altid en uforudsigelig faktor på disse breddegrader og der kan være store udsving alene i de 2 timer, løbet varer. Ofte kan der være regnvejr på den ene side af banen og tørvejr på en anden side. Med de høje hastigheder og den pludselige ændring i vejgreb bevarer banen sit ry som særdeles krævende i det ustabile vejr. Men også altid garant for et spændende løb!

”Spa-Francorchamps er hurtig, teknisk og udfordrende,” siger Kevin Magnussen. ”Eau Rouge” er et af de mest berømte sving, og her kører vi nu så hurtigt, at det føles som et rutsjebane. Vi tager det med speederen helt i bund – også når man ligger tæt bag en anden bil. Eau Rouge og Pouhon er de mest spændende sving, men faktisk er hele banen fantastisk.”

I disse år oplever Spa-Francochamps enorme tilskuertal, for titusindvis af hollandske Max Verstappen-fans har gjort banen til deres ’hjemmebane’. De mange tilskuere skaber stort pres på tilkørselsvejene, og for at undgå trafikkaos er det derfor en rigtig god ide at ankomme tidligt.

Galleri

LOKAL GUIDE

Under opholdet til F1 i Belgien bor vi på hoteller i Hasselt, der ligger ca. 90 km fra banen. Hasselt er provinshovedstad i det flamske område Limburg og har omkring 75.000 indbyggere. Herfra er der ca. 65 km til Bruxelles. Byen ligger direkte ned til Demer-floden og byder på en super hyggelig bymidte med aktivt caféliv og mange flotte historiske bygninger. Her er også masser af lækre spisesteder i alle afskygninger. Vigtigste shoppinggader er Demerstraat og Koning Albertstraat. For de dyre og mere kendte brands er der Kapelstraat og Hoogstraat.

Løbet på Spa-Francorchamps er så populært, at vi ofte også har andre byer og hoteller i spil. Læs mere om disse under hotellet.

Mange, som tager til F1 i Belgien på egen hånd, kombinerer opholdet med et besøg i landets internationale hovedstad Bruxelles. En by, der har vokset sig fra at være en mindre provinsby med et gammelt fort til at være en af verdens vigtigste politiske centre med mange EU-institutioner samt hovedkvarteret for NATO. En hektisk metropol med mere end 1 mio. indbyggere.

Det var iøvrigt også på Spa-banen, at Tom Kristensen havde et af de værste crash i sin karrieren. På første omgang ramte Kristensens bil, på grund af et for aggressivt setup, bunden af asfalten i det hurtige Blanchimont sving og blev slynget ind i rækværket, før bilen endte foran 25 forfølgere. Tom måtte en tur på hospitalet, men var ikke kommet noget alvorligt til. Mirakelernes tid er endnu ikke forbi.