Primo 2021 ruller starten til den 9. sæson af FIA WEC (World Endurance Champignonship). Serien er organiseret  FIA og ACO.
Pga. Corona er serien i 2021 blevet forkortet til 6 løb, hvoraf det første starter i Sebring i marts 2021.  I kalenderen køres der på gamle bane kendinge, som Sebring, Bahrain, Fuji samt Spa Franchorchamps, mens et par nyheder er blevet tilføjet til næste sæson, nemlig Monza (Italien) og Kyalami (Sydafrika) De tidligere løb på Silverstone, Texas og Shanghai udgår.

Monza har tidligere dog været brugt til Prolog event til WEC-løbsserien i 2017.  Autodromo di Monza banen er altid populær og en favorit af både fans og teams.
Kyalami banen er en gammel historisk bane, der senere blev ombygget og opgraderet, stor klar til at give en fantastisk oplevelse for fans fra hele verden.

Løbets varighed varierer bane til bane. I Sebring køres 1000 miles og øvrige løb har 6, 8 eller 24 timers løb.

Højdepunktet i serien er Le Mans 24 timers løbet i juni, hvor verdensmestrene tidligere er blevet kåret.
Mange teams kører alle løb, mens andre, fx Corvette Racing m/ Jan Magnussen, kun tidligere har kørt Le Mans 24 Hours. Der er også teams der vælger kun at køre Daytona, som kan sammenlignes med Le Mans men er et løb i IMSA serien.

Bilerne i WEC er opdelt i fire kategorier:

LMP1: Prototype, som fabrikkerne udvikler mest på bilerne. Prototyperne vil ikke kunne ses på almindelige   landeveje.

LMP2: Ligeledes prototype, men her er det racerkørerfirmaer, der udvikler på bilerne og kun til racerløb.
Teams fra denne klasse har mulighed for rykke op til LMP1, hvis det klarer sig godt. I denne klasse er der budgetloft.  

LMGTE-PRO: Serieproduceret almindelige biler der er tilført ekstra power og alt udvendigt inventar er fjernet. Kørerne er professionelle, der er ansat de forskellige bilfirmaer.

LMGTE-AM: Bilerne som den i Pro serien, men er privatdrevet. Bilerne er tidlige års udgave at en LMGTE-PRO

Fra 2021 bliver LMP1 ændret til at hedde Le Mans Hypercars.

Fra 2021 kører den tidligere F1 kører Juan Pablo Montoya fuld WEC-sæson. Han har tidligere kørt IMSA Weathertech Sports Car Championship i fire sæsoner.  Montoya skal kører i klassen LMP2, som han også deltog med i årets Le Mans.

Grand Prix Tours forsøger at arrangere ture til de fire første løb, hvis  Corvid-19 situationen tillader det.

 

Velkommen til IMSA  (Weathertech Sports Car Championship)

Kampen om det amerikanske IMSA mesterskab har også sin start til marts i Sebring. Dette amerikanske Sportscar mesterskab består af 12 løb udelukkende i USA.  De mest kendte baner er Daytona, Sebring og Road Amerika og Petit Le Mans, der er afslutningsløbet i oktober.

IMSA har to biltyper en prototype, med den nyeste teknologi udenlukkende designet til racerbaner og Gran Touring, der er tunede landvejsbiler.

De fire kategorier i IMSA serien:

DPi (Daytona Prototype International)
Den hurtigste og mest teknologiske sportsvogn.

LMP2 (Le Mans Prototype 2)
Ligeledes prototype, men her er det racerkørerfirmaer, der udvikler på bilerne og kun til racerløb.

GTLM (GT Le Mans) Serieproduceret biler, der har de samme tekniske specifikationer som Le Mans GT. Klassen repræsenteres af førende producenter som BMW, Corvette, Ford og Porsche.

GYD (GT Daytona)
Bilerne har FIA-GT3 specifikationen. Klassen består af førende producenter som Acura, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini. Lexus, McLaren Mercedes og Porsche.


Ring evt på tlf. 7020 6383

 

 

IMSA / WEC Rejser

Se udvalget af rejser til IMSA og WEC.Læs mere »

IMSA / WEC Kombi

Kombiner racerløb med et krydstogt i f.eks. Caribien. Læs mere »

IMSA / WEC - kalendere

Følg med i både IMSA og WEC - Se kalendere for begge serier.Læs mere »