Max udbytte i Monza

MAX UDBYTTE I MONZA

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Italien 2025

Formel 1 i Italien 2025 blev endnu en understregning af, at Max Verstappen i disse år er verdens bedste racerkører. Han startede sin fantastiske Monza-weekend ved at køre kvalifikationen med en ultralav downforce-konfiguration, der gav god topfart, men lavt grip i svingene. Den slags kan verdens bedste racerkører kompensere for, og så tog han en flot pole-position.

Det var dog de færreste der troede på, at han også kunne vinde løbet. Med minimal downforce var der lagt op til, at han hurtigt ville ’brænde’ sine dæk af, men han formåede med en fantastisk præstation at komme først over stregen – hele 19 sekunder foran Lando Norris på andenpladsen.

Det har været en fantastisk dag. Bilen var virkelig ’underholdende’, men jeg kunne styre tempoet i løbet af det første stint, og jeg pittede på det rigtige tidspunkt. Med de hårde dæk i det sidste stint kunne vi presse lidt mere, for de er mere robuste. Så jo -det er supersjovt at vinde her,” sagde Verstappen efter løbet.

Lando Norris startede i anden position, og for en gangs skyld lod han sig ikke intimidere af Verstappens robuste kørsel. De var tæt på at komme i clinch i første sving, og byttede placering et par gange indtil Verstappen trak fra. Herefter var Norris på vej mod en sikker andenplads, for hans McLaren-makker Oscar Piastri havde en af de sjældne weekender, hvor han var teamets langsomste mand.

Alligevel kom australieren op på andenpladsen. Norris havde et dårligt pitstop, og det udnyttede Piastri naturligvis til at gå forbi. Han fik så efterfølgende en teamordre om at give andenppladsen tilbage til sin teamkammerat, og det gjorde han efter en smule brok over pitradioen.

Der er vist ingen udover Andrea Stella og muligvis de to kørere, der helt forstår den form for teamordrer, McLaren praktiserer under navnet ’Papaya Rules’. Men det var tydeligt, at McLaren-ledelsen i Monza følte de skyldte Norris en undskyldning – selvfølgelig for det langsomme pitstop, men måske også for det tekniske problem, der sendte han ud af Hollands Grand Prix sidste weekend.

I sidste ende handlede det i Monza om hvem af kørerne, der skulle ’straffes’ for McLaren-mekanikernes langsomme pitstop med Norris. Skulle englænderen for anden weekend i streg bare acceptere sin hårde skæbne? Eller skulle Piastri betale prisen for teamkammeratens tidstab i pitten? Det var utvivlsomt en svær beslutning for Stella, men så længe McLaren er omtrent sikre på at vinde konstruktør-VM, kan han tillade sig at manipulere med sine køreres resultater. Hvad der sker, når konstruktør-titlen er i hus og Piastri og Norris for alvor skal slås om den individuelle titel, bliver rigtig interessant at følge.

Ferrari fik en fjerdeplads med Charles Leclerc og en sjetteplads med Lewis Hamilton, men det var bestemt ikke det, de 100.000 tifosi var kommet til Monza for.

George Russell leverede med femtepladsen sit sædvanlige solide arbejde for Mercedes, men hans unge teamkammerat Kimi Antonelli havde endnu en svær weekend, hvor han kun gravede sig endnu dybere ned i det mentale hul, han har befundet sig i siden Canadas Grand Prix først på sommeren.

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA ITALIEN

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

ALONSOS TEAMKAMMERAT ANHOLDT

(Bare rolig – det er ikke Lance Stroll). Det handler om Fernandos første F1-teamkammerat, brasilianeren Tarso Marques, der sammen med spanieren kørte for Minardi i 2001. Marques blev i sidste uge stoppet af politiet i hjembyen Sao Paulo, hvor han kørte i en Lamborghini Lambardo uden nummerplader. Den 49-årige brasilianer blev taget med på politistationen, hvor de nu undersøger ejerforholdene omkring den kostbare luksusbil.

ALONSO I RASERIANFALD

24 år efter sin F1-debur sammen med Marques er Fernando Alonso stadig aktiv. Og selvom han har kørt flere Formel 1-løb end alle andre, kan han stadig blive gal – rigtig gal. I Monza snakkede de i Aston Martin-pitten stadig om spanierens raserianfald i Holland en uge tidligere. Her blev Alonso sur over den strategi, hans race engineer udstyrede ham med – og det undlod han ikke at gøre opmærksom på over pit-radioen. ”Fernando var rasende over løbet, over os, over hele verden. Der var ikke så meget at gøre…” konstaterede Aston Martin-chef Mike Krack.

YOUNG GUNS PÅ BANEN

Alle etablerede kørere skal i år afgive fire FP1-træningner til såkaldte Young Drivers (kørere der maksimalt har været til start i to grandprixer). I Monza havde Alpine Paul Aron og McLaren Alex Dunne (billedet) i aktion, og McLaren indsætter i næste måned IndyCar-køreren Pato O´Ward på hans hjemmebane i Mexico. Her ventes Mercedes også at sende Frederik Vesti på banen i danskerens anden og sidste FP1-træning i 2025. Kimi Antonelli opfyldte Young Driver-kravet ved FP1-træningerne i årets to første grandprixer, og derfor kommer Vesti kun på banen to gange i George Russells bil.

RACE NIGHT PÅ CROWNE PLAZA

Lørdag aften holdt vi Race Night på Hotel Crowne Plaza Linate. Race Night er altid hyggelig, og det handler ikke kun om racer- og røverhistorier, lækre lokale delikatesser og fri bar – det er også her, Grand Prix Tours-gæsterne mingler og nye F1-venskaber opstår. Næste Race Night er i Abu Dhabi inden VM-finalen.