Ungarns Grand Prix blev endnu et spændende kapitel i den åbenbart uendelige historie om McLaren-kørerne Lando Norris og Oscar Piastri.
Norris vandt på Hungaroring, men han måtte kæmpe hårdt og skulle helt ned i bunden af kassen med taktiske tricks, før han kunne krydse målstregen få meter foran Piastri.
Charles Leclerc startede fra en overraskende pole position i sin upgradede Ferrari, og kontrollerede den første del af løbet foran Piastri, mens Norris med en dårlig start faldt helt ned på femtepladsen.
Norris fik kæmpet sig op gennem feltet, og satsede modigt på en et-stop strategi, der i sidste endnu blev afgørende. Han formåede i hele anden halvdel af løbet at køre hurtigt men samtidig skåne sine dæk, og da både Piastri og Leclerc var i pit to gange, rykkede englænderen helt i front. Trods sine efterhånden nedslidte dæk forsvarede Norris sig effektivt mod sin aggressive teamkammerat på de sidste omgange, og med sejren reducerede has Piastris VM-forspring til sølle ni point.
George Russel fik som sædvanlig det optimale ud af sin Mercedes, der virkede mere konkurrencedygtig end i de seneste løb. Det tyske team har mere eller mindre opgivet den upgrade, de introducerede i Imola, og både Russell og hans unge teamkammerat Kimi Antonelli (nummer 10) følte at tilbageskridtet reelt var et fremskridt.
Leclerc blev klassificeret på fjerdepladsen efter at have indkasseret en tidsstraf på fem sekunder, da dommerne mente han havde kørt for hårdt i forsøget på at forsvare tredjepladsen fra Russells angreb.
Aston Martins ellers problematiske 2025-model passede godt til Hungaroring, og det udnyttede Fernando Alonso til en stærk femteplads mens hans teamkammerat Lance Stroll blev nummer syv. Sjettepladsen gik til Gabriel Bortoleto, der liner op til at overhale både Antonelli og Isack Hadjar indenom i kampen om at blive årets mest lovende debutant.
Max Verstappen? En frustrerende niendeplads var alt hvad verdensmesteren fik ud af en weekend, hvor Red Bull bare ikke var konkurrencedygtig.
Mens Charles Leclerc trods alt fik vist, hvor meget potentiale der er i den seneste Ferrari upgrade, havde Lewis Hamilton endnu en skuffende weekend. Efter kvalifikationen var han nærmest opgivende, og antydede at løsningen på Ferraris problemer i hans side af garagen måske var en ny kører. Efter løbet, som han sluttede på 12.-pladsen, udbyggede han sin kommentar ved at mumle noget om at ”der sker en masse bag kulisserne.” Præcis hvad dét handler om, vil der blive skrevet og snakket meget om i den kommende uger.
Nu tager F1-feltet på sommerferie, og der sker med Lando Norris som vinder af tre af de fire seneste løb. Den VM-titel, der tidligt på sommeren synes reserveret til Osc ar Piastri, er igen spil.
Næste kapitel skrives på Zandvoort i Holland om fire uger. Her holder vi igen Race Night – jeg hører noget om en strandbar og BBQ!