Mercedes var stjernen i Montreal

MERCEDES VAR STJERNE I MONTREAL

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Canada 2025

Canadas Grand Prix blev endnu en understregning af, hvor herligt uforudsigeligt Formel 1-VM 2025 er. Efter at have kørt en stærk men også anonym sæson med en række sekundære podieplaceringer var George Russell (Mercedes) pludselig pacesetter på Circuit Gilles Villeneuve i Montreal.

Han tog pole-position med en imponerende omgang, som han selv kaldte sin ’bedste nogensinde’. Max Verstappen (Red Bull) tog den anden plads i første række, og Russel og hollænderen har som bekendt en kontroversiel forhistorie, der for bare 14 dage siden nåede et foreløbigt lavpunkt i Spanien. Der var derfor lagt op til ballade i første sving, men Russell startede så effektivt, at Verstappen aldrig kom i nærkamp. Russell var i kontrol resten af den solrige eftermiddag i Montreal, og Kimi Antonelli understregede, hvor godt banen og temperaturerne passede til Mercedes med en stærk tredjeplads.

Verstappen blev nummer to, og så vil den opmærksomme læser spørge: Hvad med McLaren?

Oscar Piastri og Lando Norris var ikke så overlegne som ved sæsonens øvrige løb. Selvom Circuit Gilles Villeneuve belaster dækkene ganske meget og derfor skulle spille løbet i hænderne på den vel-balancerede McLaren MCL39, var hverken Piastri eller Norris en reel trussel mod Russell.

Piastri kvalificerede sig på tredjepladsen, og havde efter eget udsagn en ’sjusket’ weekend. Det gik endnu værre for Norris, der med et par alvorlige fejl på sin hurtigste omgang blot linede op på syvendepladsen på gridden.

Mod slutningen af løbet kom de to McLaren-kørere i nærkamp. Det udviklede sig til præcis det skrækscenarie, teamchef Andrea Stella har frygtet hele sæsonen: Norris forsøgte at komme forbi sin teamkammerat, men med endnu en fejl (hvem tæller efterhånden?) påkørte han sin teamkammerat. Norris udgik, men Piastri kunne redde sig i mål i løbet, der sluttede under safetycar på grund af de mange McLaren-vragrester på banen.

Ferrari havde en skuffende weekend, hvor Charles Leclerc kom i mål på femtepladsen foran Lewis Hamilton. Leclerc forsøgte sig med en alternativ strategi, som teamet dog til monegaskerens vrede ændrede, og Hamilton havde problemer med balancen i sin bil – sandsynligvis forårsaget af en sammenstød med et af de murmeldyr, der altid er mange af i Montreal.

I kører-VM udbyggede Piastri sin føring over Norris til 22 point, men både Russell og Verstappen rykkede tættere på McLaren-kørerne. I konstruktør-VM har McLaren stadig en solid føring, men de slap billigt af det interne sammenstød, der ’kun’ kostede Norris point.

Hvad sker det i Østrig om 14 dage? Mere McLaren-ballade? Vi tager emnet op til Race Night i Grand Prix Tours´ hyggelige camp lørdag aften.

Formel 1 i Canada 2025

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SPANIEN

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

BOTTAS: CADILLAC ELLER CYKEL

Mercedes´ reservekører Valtteri Bottas satser som mange andre på at få chancen i Cadillacs nye F1-team. Han forbereder sig på et F1-comeback med intensiv cykeltræning, og kører i gennemsnit 15 timer om ugen. Finnen, der er kæreste med den profesionelle australske cykelrytter Tiffany Cromwell, er blevet så vild med cykelsporten, at han ikke afviser at starte sit eget, professionelle hold. ”Men skal aldrig sige aldrig,” siger Bottas, der ’træder’ med 4,8 watt/kilo (professionelle ryttere ’træder’ med over 6,0 watt/kilo).

DREAM-TEAM I LE MANS?

Le Mans var et yndet samtaleemne i paddocken i Montreal. Max Verstappen har længer næret ønske om at være med i 24-timersløbet, og måske får han en F1-verdensmester kollega som codriver? I hvert fald har hollænderen udtalt: ”Jeg har snakket med Fernando Alonso om Le Mans, og han siger, at han kun vil stille op i 24-timersløbet endnu en gang, hvis vi deler en bil.” Alonso vandt Le Mans i både 2018 og 19.

CANADAS GRAND PRIX FLYTTES TIL MAJ

I kampen for at blive Co2-neutral har F1-organisationen placeret næste års canadiske grandprix (24. maj) efter Miami Grand Prix (3. maj). Dermed sparer man i teorien en tur over Atlanten, men det gælder kun fragt, biler og udstyr: Med tre uger mellem de to løb, vil næsten al personel returnere til Europa. Den lange pause skyldes, at Miami Grand Prix på grund af NFL-sæsonen på Hard Rock Stadium kun kan afholdes i starten af maj, hvor det stadig er for koldt at køre i Montreal.

LOKAL KUNSTNER UDSMYKKER RED BULLS F1 ACADEMY-RACER

Tirsdag inden løbet præsenterede Red Bull deres F1 Academy-racer i Toronto. Bilen, der i denne sæson køres af Alisha Palmowski, var til weekendens løb udsmykket af den canadiske kunstner Kirsten McRea. For at understrege arrangementets feministiske vibe leverede DJ Lissa Mounet et high-energy set efter præsentationen.