Efter sidste uges grandprix i Bahrain skrev jeg, at det var på tide at McLaren indførte teamordrer. Det er tydeligt, at deres MCL39-model er feltets bedste bil, og at verdensmesteren derfor sandsynligvis bliver en McLaren-kører. Som jeg påpegede: Uden teamordrer er der fare for at Lando Norris og Oscar Piastri tager så mange point fra hinanden, at en kører fra et andet team snupper VM-titlen.
Men det er ikke den eneste fare ved manglende teamordrer. Når Norris og Piastri får lov til at køre hårdt mod hinanden, lægger det også et voldsomt pres på kørerne. Og som vi så – igen-igen – i Jeddah i weekenden: Dét pres kan Norris ikke håndtere.
Hans weekend blev ødelagt med en oversatsning i kvalifikationen, hvor han ramte autoværnet. Det efterlod ham på en 10.-plads på gridden, og selvom han kørte sig godt op gennem feltet i løbet, blev det kun til en fjerdeplads.
Hans teamkammerat Oscar Piastri er en mere cool type end Norris. Han lever langt bedre end sin teamkammerat med det interne pres hos McLaren, og med et flot løb i Jedda, vandt han sin anden grandprix-sejr på otte dage.
Han kvalificerede sig på andenpladsen, men fik en god start, og erobrede inderbanen ind i første sving. I et par sekunder var der lagt op til et sammenstød med Max Verstappen (Red Bull), for Piastri var kæk nok til at holde sin linje i kamp med den firdobbelte verdensmester. Det var Verstappen, der måtte trække sig, og hans tur udenfor banen blev korrekt takseret til en tidsstraf på fem sekunder. Den blev afsonet ved hans pitstop, og så var spændingen trukket ud af Saudi Arabiens Grand Prix: Piastri kunne cruise til sejren. Det gav ham føringen i den samlede stilling og dermed favoritværdigheden i kamp om VM 2025.
Norris fik som nævnt kæmpet sig op på fjerdepladsen, og han er nu 10 point efter Piastri. For bare et par uger siden så det ud til, at en eventuel teamordre fra McLaren-ledelsen ville gøre Norris til førstekører. Nu ligner Piastri et bedre bud: Han er hurtigere, mere driftsikker, ultracool – og nu har han også flest point.
Men allerede nu har de to McLaren-kørere taget så mange point fra hinanden, at Verstappen – nummer to i Jeddah – kun er to point efter Norris. Jeddah Corniche Circuit er, ligesom Suzuka i Japan en bane, hvor køreren kan gøre en relativt større forskel end på mere ’almindelige’ baner. Verstappen udnyttede sine eminente evner – og en forbedret Red Bull RB21 – til at sikre sig en imponerende pole-position. Han var ikke i tvivl om, at McLaren-kørerne ville være hurtigere over distancen, men han ville sælge sig så dyrt som muligt, og den indstilling udløste straffen i første sving. Det er imponerende resultater Verstappen leverer i disse uger, men jeg tvivler på at han kommer i nærheden af McLaren-kørerne, når det ikke længere handler om baner, hvor mod og talent kan kompensere for en langsommere bil.
Charles Leclerc kom med tredjepladsen på podiet for første gang i år. En række updates har ført Ferrari SF-25 nærmere på McLaren og Red Bull, men mens Leclerc udnytte den forbedrede bil effektivt, har Lewis Hamilton stadig problemer. Den updatede Ferrari synes ikke at have givet den syvdobbelte verdensmester mere tiltro til SF-25, og Sir Lewis virker mere og mere frustreret.
Der var også frustrationer i Mercedes-pitten. George Russell og Kimi Antonelli fik henholdsvis en femte- og en sjetteplads med fra Jeddah. Men W16-modellen var ikke i samme klasse som de tre øvrige topteams.
Carlos Sainz Jr er, i modsætning til Lewis Hamilton, ved at finde sig til rette i sin nye bil, og spanieren tog en fin ottendeplads foran Williams-makkeren Alexander Ocon. Isack Hadjar fortsætter med at imponere ved at tage det sidste point på 10.-pladsen.