FORTJENER McLAREN AT VINDE VM?

FORTJENER McLAREN AT VINDE VM?

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Qatar 2025

Qatars Grand Prix mere end antydede, at McLaren ikke fortjener at få en verdensmester 2025. De har feltets bedste bil, men alle andre dele af teamet har på et eller flere tidspunkter i løbet af sæsonen begået grove fejl.

Både Lando Norris og Oscar Piastri har haft voldsomme formkriser. Mekanikerne har lavet dårlige pitstops. Teamledelsen har forvirret sig selv og alle andre med deres uforståelige Papaya-regler. Og i Qatar lavede strategi-afdelingen en brøler, der trods den overlegne McLaren-Mercedes MCL31 kan gøre Max Verstappen (Red Bull) til 2025-verdensmester.

Norris og Piastri startede fra første række på Losail-banen udenfor Doha, og Norris kom så dårligt afsted, at Verstappen kunne snuppe andenpladsen allerede inden første sving. Men Piastri udbyggede effektivt sin føring, og med det tempo McLaren-racerne holdt, virkede det som et spørgsmål om tid, inden Norris kunne tage andenpladsen tilbage fra Verstappen.

Indtil en safetycar periode sendte løbet (og VM?) i hænderne på hollænderen. Mens alle andre end McLaren-kørerne gik i pit, da der var safetycar, blev Piastri og Norris på banen. I et løb, hvor der fra Pirellis side var foreskrevet mindst to stop, var det en kæmpe fejltagelse. Verstappen (og stort set resten af feltet) kunne overstå det første stop mens safetycar sørgede for at McLaren-bilerne kørte langsomme omgange, og det tab overvandt Piastri og Norris aldrig.

Piastri, der havde vist McLaren-racerens styrke med en solid sejr i lørdagens sprintløb, reddede sig i mål som nummer to, men Norris fik først på de sidste omgange kæmpet sig op på fjerdepladsen.

Teamchef Andrea Stella kommenterede McLaren-fiaskoen således:

“Der er ingen grund til at skjule det: Resultatet i dag er en kæmpe skuffelse. Vi havde potentialet til at vinde og få begge kørere på podiet, men vi begik en fejlvurdering under safetycar-perioden. Og vi betalte dyrt for det. Vi havde den hurtigste bil, og kørerne gjorde et fantastisk stykke arbejde, men det kunne vi som team ikke leve op til. Vi vil reagere på dette tilbageslag, som vi altid har gjort – lære af vores fejl og knokle videre som et team.”

I den samlede stilling har Norris nu 408 point, Verstappen 396 og Piastri 392. Det betyder, at de alle tre kan blive verdensmester i næste weekend, når årets sidste løb køres i Abu Dhabi.

Tilbage til Andrea Stella:

“Nu skal vi forberede os bedst muligt til finalen. Vi har stadig alle chancer for at opnå vores mål. Læg mærke til, at vi stadig fører mesterskabet, og begge vores kørere har en chance for at blive verdensmester. Det bliver ikke let, men vi vil omdanne vores skuffelse i dag til total beslutsomhed.”

Vi ses vel til Race Night på fredag?

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA QATAR 2025

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

METALLICA PÅ BANEN

Qatar er ved at komme op i gear med hensyn til F1-koncerter. I år spillede Seal fredag og søndag sluttede Formel 1’s nye husorkester Metallica (de optræder også i Abu Dhabi i den kommende weekend) i grandprix-weekenden. Lørdag var det store navn på Lusial Live Stage en vis Cheb Khaled fra Algeriet – en 66-årig fyr, der i PR-materialet fra banen blev beskrevet som ’Kongen af Rai’.

SCHUMACHER-AFPRESSERE FOR RETTEN

I foråret blev tre mænd dømt for at afpresse Schumacher-familien. En tidligere ansat havde overgivet private fotos og videooptagelser af Michael Schumacher, der ikke er set offentligt siden en skiulykke i 2013. Tyven overgav materialet til en ven, der sammen med sin søn forsøgte at afpresse Schumacher-familien: 15 millioner Euro (over 110 millioner kroner) var kravet for ikke at offentliggøre materialet. De tre mænd blev afsløret og fængslet, men slap i først omgang med relativt milde straffe. Men nu er straffene appelleret og ankesagen behandles i disse uger ved landsretten i Wuppertal

HAKKINEN COMEBACK HOS McLAREN

Häkkinen er tilbage hos McLaren. Ikke 1999-00 verdensmesteren Mika, men hans 14-årige datter Ella (t.v.). Hun er netop kommet MED i McLarens Young Driver-program, hvor man åbenbart skal hedde Ella, for at blive optaget: Ella Stevens og Ella Lloyd (t.h.) skal køre McLarens to biler i F1 Academy 2026, mens frøken Häkkinen tager endnu en sæson i karting.

CADILLAC VIL PÅ PODIET I 2026

Cadillac forbereder sig til F1-debuten i 2026 med en… Ferrari. For at ryste teamet sammen har den amerikanske fabrik lejet en Ferrari SF-23 (årgang 2023), som bruges til kører-træning og oplæring af mekanikere og ingeniører. Sergio Perez testede i forrige uge to dage i Imola med Ferrari´en, og antydede efterfølgende, at han forventer at komme på podiet i 2026. Held og lykke med det, Checo!