NU ER VM-KAMPEN HELT ÅBEN

NU ER VM-KAMPEN HELT ÅBEN

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Las Vegas 2025

Max Verstappen gjorde det han skulle i Las Vegas: Han vandt løbet ganske overlegent. Og den tekniske kontrol efter løbet klarede resten – de diskvalificerede McLaren-kørerne Lando Norris (der var kommet i mål som nummer to) og Oscar Piastri (nummer fire) fordi ’bundplanken’ på begge biler var slidt mere end tilladt. Nu er kampen om Formel 1-VM 2025 helt åben!

Norris tog en imponerende pole-position i regnvejr, og han virkede både modig og beslutsom, da han på de første meter efter starten resolut pressede Verstappen op mod pitmuren. Men englænderen havde med den aggressive manøvre fået for meget fart på ind i første sving, så han måtte tage en bred linje, der tillod både Verstappen og George Russell at dykke indenom.

Herefter kontrollerede Verstappen løbet. Da han fik fortalt at McLaren-ledelsen havde givet Norris besked på at angribe, må hollænderen have smilet inde i styrthjelmen. Han gav bare ekstra gas, og understregede dermed at han ikke på nogen måde var presset.

”Alt gik rigtig godt i dag, og det var ikke det store problem at holde liv i dækkene. Vi lavede ingen fejl og jeg havde god kommunikation med pitvæggen hele vejen igennem – det var dejligt at få sejren her. Min start var rigtig god, og Lando var lidt sent på bremsen. Det var vigtigt at komme i front allerede i første sving, for derefter kunne jeg styre løbet,” sagde Verstappen efter sin 69. grandprix-sejr.

Norris holdt andenpladsen uden de store problemer, og kunne være tilfreds med udviklingen i VM. Altså indtil FIA´s tekniske kontrollant Jo Bauer tjekkede planken under bilen, der maksimalt må slides ned til ni millimeters tykkelse. Den var kun 8,96 millimeter på Norris´ bil (og 8,93 mm på Piastris) og selvom der er tale om de berømte små marginaler var det nok til at begge McLaren-kørere blev diskvalificeret.

”Under løbet havde begge biler langt mere ’porpoising’ end undere træningen, hvilket førte til uventet høj kontakt med asfalten,” forklarede McLaren-teamchef Andrea Stella.

Diskvalifikationen betød at George Russell, der som sædvanlig kørte et solidt løb for Mercedes, rykkede op på andenpladsen og hans teamkammerat Kimi Antonelli leverede med tredjepladsen (fra 17. startposition) en af aftenens bedste præstationer.

Ferrari havde endnu en fiasko-weekend. Charles Leclerc arvede en heldig fjerdeplads, men Lewis Hamilton faldt totalt igennem. Den syvdobbelte verdensmester kvalificerede sig på sidste (!) startposition, og blev klassificeret som nummer otte.

I den samlede VM-stilling har Norris nu 390 point: 24 mere end både Verstappen og Piastri, der deler andenpladsen. Med to grandprixer og et sprint tilbage kan alt ske – jeg glæder mig til vi ses til Race Night i Abu Dhabi inden finalen om 12 dage.

Der bliver meget at snakke om!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA LASVEGAS 2025

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

DYRE BØFFER

David ‘Papi’ Einhorn driver en af Las Vegas´ bedste (og dyreste!) steak-restauranter. Til grandprixet havde han oprettet en eksklusiv afdeling i en ledig pitgarage, hvor gæsterne udover lækre bøffer og spændende drinks sad mindre end en meter fra pitlane. Prisen for tre dage i ’Papi Steak Garage’: 27.000 Euro (lige over 200.000 kroner).

SHAGGY PÅ SCENEN

Der var masser af underholdning i og omkring banen. Koncertprogrammet omfattede blandt andre amerikanerne Shaggy, Steve Aoki og irske Jazzy. Louis Tomlinson (tidligere One Direction) gav mini-koncert på gridden (billedet). I den mere seriøse del af weekendprogrammet havde Libety Media, Las Vegas Grand Prix og F1-organisationen arrangeret F1 Business Summit for potentielle investorer.

AUDI VIL VINDE VM 2030

Audi varmer op til mærkets F1-debut med store ambitioner: Ved en PR-begivenhed i München gjorde koncernchef Gernold Döllner det klart, at man ikke undervurderede opgaven. ”Men fra 2030 vil vi være med i kampen om VM,” lovede han. Audi har til det kommende F1-program som bekendt købt Sauber-teamet, der tidligere har haft både Mercedes og BMW i ejerkredsen. Fra 2019-23 stillede Sauber op under Alfa Romeo-navnet.

INDBRUD HOS RENAULT

I ugen op til Las Vegas var der indbrud hos Renaults F1-motorafdeling i Viry-Chatillon udenfor Paris. Umiddelbart blev der ikke stjålet noget, men mistanken handler om industrispionage. Umiddelbart en underlig teori: Renault har i mange år haft den svageste motor i F1-feltet og stopper i alle tilfælde som motorleverandør efter denne sæson. (Næste år kører Renaults´F1-team Alpine med Mercedes-motorer).