ANONYME GEORGE OG VILDE LANDO

ANONYME GEORGE OG VILDE LANDO

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Singapore 2025

Formel 1 i Singapore 2025 var endnu et bevis på at George Russell er en af F1-feltets bedste kørere. Og en af en af de mest anonyme.

I år har der været talrige løb, hvor man først rigtig lagde mærke til englænderen, når han kom frem på sejrskamlen for at modtage pokalen for anden- eller tredjepladsen. Han kører gang på gang stærke resultater hjem til Mercedes uden de store armbevægelser eller spektakulære manøvrer. Men når VM-pointene skal uddeles, står han alligevel langt fremme i køen.

På Marina Bay-banen, der tidligere ikke har været videre venlig overfor hverken Mercedes eller Russell, tog englænderen en overraskende pole-position, og da han med en god start afviste Max Verstappen i første sving, blev resten af aftenen en typisk Russsell-forestilling: Sikker, udramatisk kørsel, der betød at han kom i mål mere end fem sekunder foran Verstappen

Hollænderen, der følte at Lando Norris hæmmede hans afgørende kvalifikationsrunde og dermed kostede ham pole-position, rykkede med andenpladsen yderligere ind på McLaren-kørerne i VM-stillingen. Med 273 point har Verstappen nu 63 point op til Oscar Piastri og 41 op til Norris.

Men selv om endnu en VM-titel til Verstappen er et long-shot, er det tydeligt at McLaren-kørerne og -teamet kan mærke presset. I Marina Bay leverede McLaren-mekanikerne endnu en gang et langsomt pitstop, og denne gang gik det ud over Piastri.

Samtidig ligner det kun et spørgsmål om tid, inden McLaren-kørerne for alvor kommer i clinch. I Singapore tog Norris på første omgang tredjepladsen fra Piastri med en klodset manøvre, som man må formode ville have udløst en straf, hvis det ikke havde handlede om to teamkammerater. Når det er teamkammerater, der ramler sammen, har dommerne tendens til at vurdere, at sammenstødet ’bærer straffen i sig selv’. Det var måske også tilfældet søndag aften. Samtidig forstærkede sammenstødet teorien om, at McLaren-ledelsen fortrækker Norris som verdensmester. Hvis man må møve sig forbi sin teamkammerat på dén måde, er McLarens ’papaya-regler’ om fair-play ikke meget værd.

Med tredje- og fjerdepladsen i Singapore sikrede McLaren sig konstruktør-VM 2025, og det bliver spændende at se, hvordan det indvirker på de to køreres indbyrdes forhold. Nu behøver de ikke længere tage hensyn til at teamet skal have på point til konstruktør-VM, og det kan give både buler og ballade.

Ferrari havde endnu en svær weekend. 2025 begynder at ligne en af Den Stejlende Hingsts mest skuffende sæsonen. Med Lewis Hamilton som ny kører og solid fremgang i 2024, var der lagt op til at Ferrari skulle kæmpe med om VM. Men med en sjetteplads til Charles Leclerc og en ottendeplads til Hamilton (efter en straf for at køre udenfor banen) slås Ferrari i øjeblikket mere for at holde sig fri af midterfeltet end for VM-titler.

Next stop Texas og USA´s Grand Prix på Circuit of the Americas uden for Austin om14 dage!

Formel 1 i Singapore 2025 - Podium

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SINGAPORE 2025

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

ELTON JOHN COMEBACK (KAPITEL 117)

To år efter Farewell to Yellow Brick Road-turneen er Elton John tilbage. Han sluttede grandprix-weekenden i Singapore med en koncert søndag nat på Marina Bay´s Padang Scene. Det var samtidig et comeback til F1 for den 78-årige Sir Elton, der i 2015 overrakte vinderpokalen ved USA´s Grand Prix til Lewis Hamilton (billedet).

SIR LEWIS I SORG

Lewis Hamilton meldte i ugen mellem grand prix´erne i Aserbajdsjan og Singapore afbud til en Ferrari/Pirelli test i Mugello, fordi hans hund Roscoe blev indlagt med lungebetændelse. Den 12 år gamle bulldog, der ofte var med i paddocken, udåndede mandag. En lang række af Lewis´ konkurrenter udtrykte deres medfølelse med den syvdobbelte verdensmester. Roscoe havde sin egen Instagram-konto med 1,4 millioner følgere.

RIP ENZO OSELLA

Weekenden i Marina Bay blev også overskygget af et andet dødsfald. Enzo Osella, der døde i sidste uge 86 år gammel, oprettede i 1980 sit eget F1-team, der frem til 1990 var feltets populære underdog. Osella-teamet scorede i sine 11 sæsoner i alt to point, da Piercarlo Ghinzani blev nummer fem i Dallas Grand Prix 1984. I 1990 solgte Enzo Osella sit F1-team til fælgfabrikanten Gabriel Rumi (Fondmetal), der var med i Formel 1-VM 1991-92 uden at score point.

GOD WEEKEND FOR VERSTAPPEN & SØN

Inden Singapores Grand Prix fejrede Max Verstappen og hans far en bemærkelsesværdig dobbeltsejr. Max debuterede i Nürburgring Langstrecken-serien på den legendariske Nordschleife, og vandt en overlegen sejr i sin Ferrari 296 GT3 (cordriver Chris Lulham). Samme weekend sikrede hans 53-årige far Jos sig det belgiske rallymesterskab, hvor han stillede op i en Skoda Fabis RS med Renaud Jamoul som codriver.