Formel 1 i Italien 2025 blev endnu en understregning af, at Max Verstappen i disse år er verdens bedste racerkører. Han startede sin fantastiske Monza-weekend ved at køre kvalifikationen med en ultralav downforce-konfiguration, der gav god topfart, men lavt grip i svingene. Den slags kan verdens bedste racerkører kompensere for, og så tog han en flot pole-position.
Det var dog de færreste der troede på, at han også kunne vinde løbet. Med minimal downforce var der lagt op til, at han hurtigt ville ’brænde’ sine dæk af, men han formåede med en fantastisk præstation at komme først over stregen – hele 19 sekunder foran Lando Norris på andenpladsen.
”Det har været en fantastisk dag. Bilen var virkelig ’underholdende’, men jeg kunne styre tempoet i løbet af det første stint, og jeg pittede på det rigtige tidspunkt. Med de hårde dæk i det sidste stint kunne vi presse lidt mere, for de er mere robuste. Så jo -det er supersjovt at vinde her,” sagde Verstappen efter løbet.
Lando Norris startede i anden position, og for en gangs skyld lod han sig ikke intimidere af Verstappens robuste kørsel. De var tæt på at komme i clinch i første sving, og byttede placering et par gange indtil Verstappen trak fra. Herefter var Norris på vej mod en sikker andenplads, for hans McLaren-makker Oscar Piastri havde en af de sjældne weekender, hvor han var teamets langsomste mand.
Alligevel kom australieren op på andenpladsen. Norris havde et dårligt pitstop, og det udnyttede Piastri naturligvis til at gå forbi. Han fik så efterfølgende en teamordre om at give andenppladsen tilbage til sin teamkammerat, og det gjorde han efter en smule brok over pitradioen.
Der er vist ingen udover Andrea Stella og muligvis de to kørere, der helt forstår den form for teamordrer, McLaren praktiserer under navnet ’Papaya Rules’. Men det var tydeligt, at McLaren-ledelsen i Monza følte de skyldte Norris en undskyldning – selvfølgelig for det langsomme pitstop, men måske også for det tekniske problem, der sendte han ud af Hollands Grand Prix sidste weekend.
I sidste ende handlede det i Monza om hvem af kørerne, der skulle ’straffes’ for McLaren-mekanikernes langsomme pitstop med Norris. Skulle englænderen for anden weekend i streg bare acceptere sin hårde skæbne? Eller skulle Piastri betale prisen for teamkammeratens tidstab i pitten? Det var utvivlsomt en svær beslutning for Stella, men så længe McLaren er omtrent sikre på at vinde konstruktør-VM, kan han tillade sig at manipulere med sine køreres resultater. Hvad der sker, når konstruktør-titlen er i hus og Piastri og Norris for alvor skal slås om den individuelle titel, bliver rigtig interessant at følge.
Ferrari fik en fjerdeplads med Charles Leclerc og en sjetteplads med Lewis Hamilton, men det var bestemt ikke det, de 100.000 tifosi var kommet til Monza for.
George Russell leverede med femtepladsen sit sædvanlige solide arbejde for Mercedes, men hans unge teamkammerat Kimi Antonelli havde endnu en svær weekend, hvor han kun gravede sig endnu dybere ned i det mentale hul, han har befundet sig i siden Canadas Grand Prix først på sommeren.