Efter Monacos Grand Prix kunne man komme i tvivl: Var Lando Norris’ sejr på de smalle gader i Monte Carlo udtryk for, at han havde forrykket magtbalancen i McLaren-teamet? At han (endelig!) havde fået selvtilliden på plads og dermed kunne sætte sin unge McLaren-makker Oscar Piastri på plads?
Men Spaniens Grand Prix viste, at weekenden i Monaco var et ’blip på radaren’ – et kort udfald, hvor Piastri bare havde en halvdårlig weekend. På Circuit de Catalunya var den McLaren-magtbalance, vi er blevet vant til i løbet af foråret, igen på plads: Piastri er teamets hurtigste mand, og det var Norris der lavede de små sjuskefejl.
Piastri tog en suveræn pole-position med 2/10 sekund ned til Norris. Og med en solid start (hvor han ikke, som i Imola, hvilede på laurbærerne i første sving!) gik han omgående i front. Han kontrollerede uden problemer resten af eftermiddagen, og det pres der opstod mod slutningen, da en safetycar-periode samlede feltet, håndterede han flot.
Norris havde i den suveræne McLaren heller ikke de store problemer med at køre andenpladsen hjem, men der var kamp om den sidste plads på podiet. Charles Leclerc (Ferrari) udfordrede frækt Max Verstappen (Red Bull-Honda), da safetycar-perioden sluttede. George Russell (Mercedes) blandede sig også, så hollænderen måtte både en tur uden for banen og i clinche med englænderen.
Verstappen, der forsøgte sig med en alternativ 3-stops strategi der var lige ved at lykkes, var mildest talt ikke tilfreds, og hans slutplacering som nummer 10 betyder, at han nu er hele 49 point efter Piastri i VM. Og næsten endnu værre: Red Bull er nu på fjerdepladsen i konstruktør-VM.
Nico Hulkenberg scorede en overraskende femteplads for Sauber, og Lewis Hamilton, der tidligt i løbet fik besked på at slippe Leclerc forbi, blev nummer seks foran Isack Hadjer (Racing Bulls), der bare fortsætter med at imponere i sin rookie-sæson.
Efter tre løb på 15 dage holder F1-feltet nu en friweekend inden Canadas Grand Prix 15. juni.