SÅ ER McLARENS MAGTBALANCE PÅ PLADS

SÅ ER McLARENS MAGTBALANCE PÅ PLADS

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Spanien 2025

Efter Monacos Grand Prix kunne man komme i tvivl: Var Lando Norris’ sejr på de smalle gader i Monte Carlo udtryk for, at han havde forrykket magtbalancen i McLaren-teamet? At han (endelig!) havde fået selvtilliden på plads og dermed kunne sætte sin unge McLaren-makker Oscar Piastri på plads?

Men Spaniens Grand Prix viste, at weekenden i Monaco var et ’blip på radaren’ – et kort udfald, hvor Piastri bare havde en halvdårlig weekend. På Circuit de Catalunya var den McLaren-magtbalance, vi er blevet vant til i løbet af foråret, igen på plads: Piastri er teamets hurtigste mand, og det var Norris der lavede de små sjuskefejl.

Piastri tog en suveræn pole-position med 2/10 sekund ned til Norris. Og med en solid start (hvor han ikke, som i Imola, hvilede på laurbærerne i første sving!) gik han omgående i front. Han kontrollerede uden problemer resten af eftermiddagen, og det pres der opstod mod slutningen, da en safetycar-periode samlede feltet, håndterede han flot.

Norris havde i den suveræne McLaren heller ikke de store problemer med at køre andenpladsen hjem, men der var kamp om den sidste plads på podiet. Charles Leclerc (Ferrari) udfordrede frækt Max Verstappen (Red Bull-Honda), da safetycar-perioden sluttede. George Russell (Mercedes) blandede sig også, så hollænderen måtte både en tur uden for banen og i clinche med englænderen.

Verstappen, der forsøgte sig med en alternativ 3-stops strategi der var lige ved at lykkes, var mildest talt ikke tilfreds, og hans slutplacering som nummer 10 betyder, at han nu er hele 49 point efter Piastri i VM. Og næsten endnu værre: Red Bull er nu på fjerdepladsen i konstruktør-VM.

Nico Hulkenberg scorede en overraskende femteplads for Sauber, og Lewis Hamilton, der tidligt i løbet fik besked på at slippe Leclerc forbi, blev nummer seks foran Isack Hadjer (Racing Bulls), der bare fortsætter med at imponere i sin rookie-sæson.

Efter tre løb på 15 dage holder F1-feltet nu en friweekend inden Canadas Grand Prix 15. juni.

Formel 1 i Spanien 2025

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SPANIEN

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

CARLOS I MADRID

Næste år flytter Spaniens Grand Prix fra Circuit de Barcelona-Catalunya til en ny gadebane i Madrid, der får navnet Madring. Carlos Sainz Jr, der er født i Madrid, indvier allerede i næste uge sin nye hjemmebane, når han lørdag d. 7. juni kører i håndfuld show-runder på Madring i en Williams-Mercedes FW45. Selvom Spaniens Grand Prix fremover skal afvikles i Madrid, tyder alt på at Circuit de Barcalona-Catalunya også er på VM-kalenderen i 2026, men løbets navn er endnu ikke offentliggjort.

FERNANDO I BARCELONA

Mens Carlos Sainz Jr gør reklame for det nye grandprix i Madrid, har Fernando Alonso travlt med at promovere Barcelona. Den tidligere verdensmester blev i sidste uge udnævnt til ambassadør for Circuit de Barcelona-Catalunya. ”Det er vigtigt at Circuit de Barcelona-Catalunya forbliver i F1-kalederen – både på grund af de fremragende faciliteter og banens historie,” siger Alonso. Den nuværende Aston Martin-kører vandt Spaniens Grand Prix på Circuit de Barcelona-Catalunya i 2006 (foto). Banen, der kom ind i VM-kalenderen i 1991, har kun en aftale med F1-organisationen til og med 2026.

TEAMCHEF KOMMER SELV BAG RATTET

Når Goodwood Festival of Speed i midten af juli fejrer Formel 1-VM´s 75-års jubilæum kommer teamchef James Vowles selv bag rattet i en Williams´ mest legendariske biler: Vowles skal køre den FW14B-model som Nigel Mansell vandt VM 1992 med. Mansell og Williams´ F1 Academy-kører Lia Block får også mulighed for at køre FW14B, der med altid affedring, launch-control og ABS-bremser er en af de mest avancerede biler i F1-historien.

FANZONE PÅ PLAZA DE CATALUNYA

Barcelonas centrale Plaza de Catalunya var i ugen op til det spanske grandprix omdannet til en kæmpe fanzone med simulatorer, pit-stop konkurrencer og en udstilling af historiske F1-biler Både Fernando Alonso og Carlos Sainz Jr blev i interviewet på den store scene, hvor der også var optræden af en række af Spaniens førende DJs