Max den store

MAX DEN STORE

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Emilia Romagna 2025

Emilia Romagnas Grand Prix blev en ny understregning af at Max Verstappen i disse år er verdens bedste racerkører. Hvor hans VM-titler i 2022-23 blev hjulpet godt på vej af den bedste bil i feltet, kører han nu en Red Bull, hvor sejrene ikke kommer på grund af bilen – snarere på trods af bilen.

At Red Bulls 2025-model ikke er en naturlig vinderbil blev tidligt i sæsonen understreget af Liam Lawson, der trods samme materiel som Max den Store slet ikke kunne følge med hollænderen. Efter Lawson blev udskiftet med Yuki Tsunoda er billedet endnu tydeligere: Japaneren kommer heller ikke i nærheden af Verstappen – og han laver (ligesom Lawson!) mange fejl i forsøget på at hænge på sin teamkammerat. Den seneste Tsunoda-fejl kom under kvalifikationen i Imola, hvor en oversatsning endte i en monstercrash, som han heldigvis slap uskadt fra.

Det er naturligvis primært på baner, hvor køreren spiller en betydelig rolle, at Verstappen kan bringe Red Bulls 2025-model til tops. Han vandt på VM-seriens måske sværeste bane i Suzuka, og på Imola – endnu en svær oldschool-bane – scorede han søndag årets anden sejr.

Den blev grundlagt med en fantastisk overhaling i første sving. Verstappen kom faktisk dårligt afsted fra anden startposition, og Oscar Piastri (McLaren) tog det, der lignede en solid føring fra pole position. Selvom Verstappen kom under pres fra George Russell (Mercedes) holdt han hovedet koldt, og da Piastri i sikker forvisning om at han havde lagt afstand til feltet bremsede tidligt til det første sving, viste Verstrappen sin verdensklasse. Med en sen, sugende nedbremsning gik han på ydersiden forbi McLaren-raceren, og resten af eftermiddagen kontrollerede han løbet.

Hverken en virtuel eller en reel safetycar-periode kunne ødelægge noget for den flyvende hollænder, der på trods af sine underlegne Red Bull nu igen er med i VM-kampen.

Oscar Piastri fik ødelagt sit løb af en dårlig dækstrategi og de to safetycar-perioder. Han måtte efter tre sejre i træk nøjes med tredjepladsen efter sin teamkammerat Lando Norris, der havde alt det held, australieren manglede.

I spidsen af VM har Piastri nu 146 point mens Norris og Verstappen har henholdsvis 133 og 124 point.

For Ferrari var kvalifikationen i Imola en pinlig affære. På hjemmebanen, med det officielle navn Autodromo Enzo e Dino Ferrari, kom hverken Charles Leclerc eller Lewis Hamilton videre fra Q2, men i løbet fik de i en vis grad revanche. Hamilton fik en flot fjerdeplads foran Alexander Albon (Williams), mens Leclerc blev nummer seks.

Leclerc er på hjemmebane i den kommende weekend i Monte Carlo, hvor han vandt sidste år. Det bliver, trods det lovende løb i Imola, svært at gentage triumfen, for McLaren har den suverænt bedste bil i feltet.

Og Max Verstappen er den suverænt bedste kører…

Formel 1 i

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA IMOLA

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

SIDSTE GANG I IMOLA

Vi venter stadig på Formel 1-kalenderen for 2026, men alt tyder på at Imola ikke er med. Der skal skaffes plads til det nye spanske grandprix i Madrid, og da Imola er den eneste europæiske bane uden kontrakt for de kommende år, ser banen ud til at blive droppet. Der blev kørt Formel 1-løb udenfor VM i Imola i både 1963 og 79. I 1980, da Monza var under ombygning, fik banen æren af at afvikle Italiens Grand Prix. Da Monza igen var køreklar i 1981, opfandt man San Marinos Grand Prix, der blev afviklet i Imola frem til 2007. Da der manglede baner under Covid-19 pandemien gjorde Imola comeback med Emilia Romagnas Grand Prix i 2020.

GUENTHER STEINER: ”CADILLAC HAR BRUG FOR ERFARNE KØRERE”

Ex-Haas boss Guenther Steiner er ikke i tvivl: Det nye Cadillac-team skal satse på erfarne kræfter til deres debutsæson i 2026. Danske Frederik Vesti er fra flere sider nævnt som en kandidat til et af de ledige sæder, men Steiner siger: ”For et nyt team er det vigtigt med erfarne kørere, der hurtigere end rookies kan bringe teamet fremad. Jeg ville satse på Sergio Perez og Valtteri Bottas.”

ELTON JOHN I SINGAPORE

Han har holdt flere afskedskoncerter end Elvis, men nu kommer der en til: 78-årige Elton John bliver et af hovednavnene ved F1-koncerterne ved Singapores Grand Prix i oktober. Andre store navne på det imponerende line-up: Foo Fighters (lørdag), Crowded House (lørdag) og The Smashing Pumpkins (søndag).

COUNTRY I TEXAS

Det amerikanske grand prix i Austin (17.-19. oktober) har også offentliggjort koncertprogrammet. Fredag optræder den norske super-DJ KYGO, lørdag indtager country-legenden Gareth Brooks hovedscenen, hvor det platinum-sælgende folk/country/rock-band Turnpike Troubadours lukker grandprix-weekenden søndag aften.