Emilia Romagnas Grand Prix blev en ny understregning af at Max Verstappen i disse år er verdens bedste racerkører. Hvor hans VM-titler i 2022-23 blev hjulpet godt på vej af den bedste bil i feltet, kører han nu en Red Bull, hvor sejrene ikke kommer på grund af bilen – snarere på trods af bilen.
At Red Bulls 2025-model ikke er en naturlig vinderbil blev tidligt i sæsonen understreget af Liam Lawson, der trods samme materiel som Max den Store slet ikke kunne følge med hollænderen. Efter Lawson blev udskiftet med Yuki Tsunoda er billedet endnu tydeligere: Japaneren kommer heller ikke i nærheden af Verstappen – og han laver (ligesom Lawson!) mange fejl i forsøget på at hænge på sin teamkammerat. Den seneste Tsunoda-fejl kom under kvalifikationen i Imola, hvor en oversatsning endte i en monstercrash, som han heldigvis slap uskadt fra.
Det er naturligvis primært på baner, hvor køreren spiller en betydelig rolle, at Verstappen kan bringe Red Bulls 2025-model til tops. Han vandt på VM-seriens måske sværeste bane i Suzuka, og på Imola – endnu en svær oldschool-bane – scorede han søndag årets anden sejr.
Den blev grundlagt med en fantastisk overhaling i første sving. Verstappen kom faktisk dårligt afsted fra anden startposition, og Oscar Piastri (McLaren) tog det, der lignede en solid føring fra pole position. Selvom Verstappen kom under pres fra George Russell (Mercedes) holdt han hovedet koldt, og da Piastri i sikker forvisning om at han havde lagt afstand til feltet bremsede tidligt til det første sving, viste Verstrappen sin verdensklasse. Med en sen, sugende nedbremsning gik han på ydersiden forbi McLaren-raceren, og resten af eftermiddagen kontrollerede han løbet.
Hverken en virtuel eller en reel safetycar-periode kunne ødelægge noget for den flyvende hollænder, der på trods af sine underlegne Red Bull nu igen er med i VM-kampen.
Oscar Piastri fik ødelagt sit løb af en dårlig dækstrategi og de to safetycar-perioder. Han måtte efter tre sejre i træk nøjes med tredjepladsen efter sin teamkammerat Lando Norris, der havde alt det held, australieren manglede.
I spidsen af VM har Piastri nu 146 point mens Norris og Verstappen har henholdsvis 133 og 124 point.
For Ferrari var kvalifikationen i Imola en pinlig affære. På hjemmebanen, med det officielle navn Autodromo Enzo e Dino Ferrari, kom hverken Charles Leclerc eller Lewis Hamilton videre fra Q2, men i løbet fik de i en vis grad revanche. Hamilton fik en flot fjerdeplads foran Alexander Albon (Williams), mens Leclerc blev nummer seks.
Leclerc er på hjemmebane i den kommende weekend i Monte Carlo, hvor han vandt sidste år. Det bliver, trods det lovende løb i Imola, svært at gentage triumfen, for McLaren har den suverænt bedste bil i feltet.
Og Max Verstappen er den suverænt bedste kører…