Oscar´s første

OSCAR´S FØRSTE

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Ungarn

En Formel 1-sæson med syv forskellige vindere hører til sjældenhederne – men det har vi i år!

Selvom vi endnu ikke har nået sommerferien, har syv forskellige kørere stået øverst på sejrskamlen i 2024. I Ungarn var det unge Oscars Piastris tur til at bestige det øverste trin, og han sørgede dermed for, at fire forskellige kørere nu har vundet de fire seneste løb. Det er statistik, der understreger, at Formel 1 sæsonen 2024 (allerede inde sommerferien!) kan udråbes til en klassiker!

McLaren havde for en weekend overtaget rollen som pace-setter, og Lando Norris og Piastri startede fra førte række. Max Verstappen lavede en lynstart fra anden række, og han kørte side om side med de to McLaren-kørere inden i første sving. Så var stilen ligesom lagt, og resten af eftermiddagen bølgede kampen frem og tilbage mellem de førende efterhånden som McLaren, Red Bull, Mercedes og i en vis grad Ferrari spillede deres kort dæk-poker´en.

McLaren havde dog løbet så meget under kontrol, at Norris mod slutningen fik besked på at lade Piastri komme forbi. Dermed blev der rettet op på en episode tidligere i løbet, hvor englænderen til dels ’ufortjent’ var kommet i front. Norris, der mere og mere ligner en reel konkurrent til Max Verstappen i kampen om VM, overvejede kort at ignorere teamordren, men gav så australieren plads.

Lewis Hamilton blev nummer tre og havde undervejs et sammenstød med en tydeligt frustreret Verstappen. Hollænderen har åbenbart været så overlegen de seneste år, at hans nærkampsteknik er blevet lidt rusten, så også på det plan bliver resten af 2024 en gyser.

Kevin Magnussen, der nu ved at han ikke skal køre Haas næste år, havde en lidt anonym weekend, hvor teamets VF24-model ikke var så konkurrencedygtig som i Silverstone for 14 dage siden.

Men den bliver den ifølge teamledelsen i Spa-Francorchamps i den kommende weekend.

Vi ses vel til Race Night i Hasselt på lørdag?

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA HUNGARORING

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

NORRIS KLINKER SKÅRENE

Pokalerne ved Ungarn Grand Prix er traditionelt lavet af porcelæn. Sidste år kom Lando Norris i sit ungdommelige overmod til at smadre Max Verstappens vinder-trofæ, og der måtte fremstilles en ny pokal til hollænderen. I år undskyldte Norris til porcelænsfabrikken ved at udsmykke sin hjelm med deres farver og mønster. I år var pokalerne øvrigt malet i Brasiliens farver for at markere at det er 30 år siden Ayrton Senna omkom under San Marinos Grand Prix 1994.

MAZEPIN VIL HAVE SIN BIL!

2022-aftalen mellem russiske Nikita Mazepin, hans fars Uralkali-firma og Haas F1 Team blev som bekendt aldrig opfyldt efter Rusland invaderede Ukraine. På det tidspunkt havde Uralkali allerede betalt for sæsonen, og en domstol i Schweiz beordrede for nylig Haas F1 Team til at betale en stor del af beløbet tilbage. Aftalen indebar også, at Mazepin-familien skulle have den bil, Nikita kørte i 2021. Hverken penge eller bil er endnu ankommet i Moskva, og nu truer Uralkali med en ny retssag.

KØRT NED AF SIKKERHEDSBILEN

Hver eneste år gang jeg kommer til Hungaroring mindes jeg den mest vanvittige ’ulykke’ i Formel 1-historien. Den skete under Ungarns Grand Prix 1995, da japanske Taki Inoue udgik med en rygende motor i hans Footowork-Hart. Inoue var allerede ude af Footwork-raceren, da en sikkerhedsbil (en Tatra 623!) ankom med høj fart – og kørte stakkels Inoue ned! Japaneren slap fra sit møde med de ungarnsske ’redningsfolk’ med overfladiske benskader.

TOYOTA OG HAAS?

Vilde rygter har i den forløbne uge antydet, at Toyota er på vej mod et Formel 1-comeback i samarbejde med Haas F1 Team. Men det amerikanske team har netop forlænget deres motor-aftale med Ferrari frem til 2026, og rygterne opstod sandsynligvis, fordi Toyota leder efter nye kunder til den avancerede vindtunnel i deres tidligere Formel 1-hovedkvarter i Köln. Her har McLaren i de seneste år lejet sig ind, men da de nu har deres egen vindtunnel klar i Woking, søger Toyota en ny kunder. Det kan passende blive Haas, der har svært ved at få vindtunnel-tid hos Ferrari i Maranello. Toyota havde fra 2002-09 deres eget Formel 1-team med et par andenpladser som bedste resultat.

AUDI MED BP

Audis kommende Formel 1-program bliver mere og mere konkret. Den nye motor ’kørte’ sine første omgange i prøvebænk for en måned siden, og nu har Audi offentliggjort et eksklusivt samarbejde med BP om olie og brændstof. BP er i øjeblikket partner med Alpine/Renault, men det franske team overvejer at droppe deres egen motor for i stedet at køre med Mercedes-power (og dermed bruge Petronas-produkter).

NYT VESTI-PROJEKT: FRED´S BAKERY

Frederik Vesti repræsenterede i weekenden mellem det grandprixerne i Silverstone og Budapest Mercedes-teamet ved den berømte Goodwooed Festival of Speed. Her kørte han flere gange Mercedes W12-model op af herregårdens ikoniske hillclimb-rute, og lavede undervejs de traditionelle donuts. Han var så god til det, at stedet hvor danskeren lavede sin dæk-rygende opvisning blev kaldt ’Fred´s Nakery’ – her blev festivalens bedste donuts fremstillet!

NEWEY I FERRARI

I Goodwood debuterede Adrian Newey også for Ferrari. Den legendariske designer forlader som bekendt Red Bull efter denne sæson, og det er endnu uklart, hvor han fortsætter sin flotte karriere. Men måske gav Newey et hint om sin fremtid, da han i Goodwood stillede op i den Ferrari 312T2, der i midten af 1970´erne havde Niki Lauda bag rattet?

SPRINT-KALENDER FOR 2025 KLAR

Formel 1-kalenderen for 2026 har længe været klar, og nu er det også offentliggjort, hvilke seks grandprix-weekends, der inkluderer et sprint-løb om lørdagen: Kina, Miami, Austin, Sao Paulo og Qatar har fået genvalg som ’sprint-arrangør’, mens Østrig erstattes af Belgien.

KOVALAINEN ER TILBAGE

Heikki Kovalaninen, der vandt Ungarns Grand Prix 2008 for McLaren, er tilbage i det japanske rally-mesterskab. Finnen gennemgik for et par måneder siden en stor hjerteoperation på Universitetshospitalet i Tampere, men er allerede tilbage bag rattet i sin Toyota Yaris Rally 2. Kovalainen, der stoppede i Formel 1 efter 2013-sæsonen, vandt det japanske rally-mesterskab i både 2022 og 23.

RACE NIGHT PÅ NOVOTEL

Grand Prix Tours Race Night blev I Ungarn afholdt i den store sal på Novotel. Her havde personalet sørger for lækre lokale delikatesser, og vi havde en hyggelig aften med racer- og røverhistorier. OG – vi gør det igen på lørdag; denne gang på Holiday Inn i Hasselt, Belgien.