+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Max pres på Red Bull

Max pres på red bull

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Montmelo

Jo – Spaniens Grand Prix endte med endnu en Max Verstappen-sejr. Men hollænderen skal arbejde hårdere og hårdere for sine resultater, og på Circuit de Barcelona-Catalunya var han under maksimalt pres fra Lando Norris. Den engelske McLaren-kører startede fra pole position, men kom halvsløjt afsted, da de røde lamper slukkede. Det benyttede George Russel (Mercedes) til frækt at tage føringen ind i første sving, man ham fik Verstappen hurtigt overhalet.

Resten af eftermiddagen antydede, at McLaren sandsynligvis havde weekendens hurtigste bil. Det var i hvert fald Norris´ mening, og han må jo vide det: Hvis den unge englænder havde fået en optimal start, var det ham og ikke Verstappen, der havde stået øverst på podiet.

Den tredje plads på skamlen gik til Lewis Hamilton, der dermed beviste, at Mercedes nu også bejler til de grandprix-sejre, der indtil for få måneder siden så ud til at være forhåndsreserveret til Verstappen og Red Bull. Husk samtidig på, at Ferrari for mindre end en måned siden dominerede i Monte Carlo, og det er tydeligt, at Formel 1 er på vej ind i en spændende periode med fire teams, der alle kan slutte eftermiddagen øverst på podiet.

I den anden ende af feltet havde Haas F1 Team endnu en ærgerlig weekend. Nico Hülkenberg brød tilbage efter en svag weekend i Montreal og satte Kevin Magnussen effektivt på plads – nu fører tyskeren den interne kvalifikations-duel 7-3, og med hensyn til VM-point står det stadig 6-1.

Haas havde ved sæsonstarten den sjettehurtigste bil i feltet mens Alpine havde den langsomste. Sådan er det ikke længere, og allerede nu ligner 2024 endnu et kapitel i den åbenbart uendelige historie om Haas-teamets manglende udvikling hen over året: I Spaniens Grand Prix scorede Alpine for anden weekend i træk point med begge biler, og gik dermed forbi Magnussen og co i konstruktør-VM.

Haas – og Magnussen – skal op i gear, hvis de vil have noget ud af 2024-sæsonen!

Måske kommer gennembruddet allerede i weekenden i Østrig – dén tager vi over en Bier von Fass under Race Night i Grand Prix Tours-campen på lørdag!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA MONTMELO

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

VERSTAPPEN TAKKER DEN ORANGE HÆR

Max Verstappens hollandske fans præger tilskuerpladserne til Formel 1-løb over hele verden. De er som regel klædt i Hollands ’sports-farve’ orange, og kendes (og frygtes!) under navnet ’Den orange hær’. I Spanien takkede Verstappen for den massive opbakning ved at køre med en special-lakeret, orange hjelm.

LECLERC ROSER DANSK LE MANS-VINDER

Da Charles Leclerc for nylig blev spurgt om hvilke talenter, der fortjente en chance i Formel 1, fremhævede han Danmarks nye Le Mans-vinder Nicklas Nielsen. ”Blandt alle mine gokart-konkurrenter, er Nicklas helt klart en af dem, der burde have været i Formel 1”, sagde Leclerc blandt andet. Nicklas Nielsen kæmpede i 2013 med Max Verstappen om VM-titlen i karting, men duellen endte med at hollænderen kørte danskeren af banen.

BOSSEN GAV KONCERT

Der var ingen deciderede grandprix-koncerter på Circuit de Barcelona-Catalunya, men der var rock af højeste klasse i Barcelona centrum. Selveste Bruce Springsteen og hans E Street Band spillede torsdag og lørdag to totalt udsolgte koncerter på byens olympiske stadion.

F1 FAN FESTIVAL I DOWNTOWN

Barcelonas centrale Placa Catalunya lagde plads til en stor fan festival, der fra 15. til 22. juni varmede op til Spaniens Grand Prix. På pladsen var blandt andet en af Fernando Alonsos Aston Martin-racere udstillet, og der var mulighed for at ’køre’ Formel 1 i en af Heinekens simulatorer.

SARGEANT VINKER FARVEL?

Logan Sargeant er for andet år i træk en af de helt store skuffelser i Formel 1-feltet. Han får ikke sin Williams-kontrakt fornyet, og nu er der rygter om, at han må rømme pladsen ved siden af Alexander Albon allerede i løbet af denne sæson. Hans afløser kan blive Mercedes´ wonderboy Kimi Antonelli: FIA har netop ændret reglerne for den såkaldte super-licens – minimumsalderen er rykket fra 18 til 17 år. Dermed er vejen åbnet for den italienske teenager, der med en halv Williams-sæson kan sikre sig F1-erfaring inden han efter planen overtager Lewis Hamiltons´ Mercedes næste år.

VINTERTEST TILBAGE TIL BARCELONA?

De seneste år er den traditionelle vintertest afviklet på Bahrain International Circuit få dage før sæsonens første løb på samme bane. Næste år skal Melbourne i Australien stå for premiereløbet, og der er ingen, der ønsker at køre vintertesten i Albert Park. Derfor arbejdet Formel 1 nu med en plan, der betyder at vintertesten enen afvikles på Circuit de Barcelona-Catalunya (med risiko får dårligt vejr) eller i Bahrain (med garanti for højere transportomkostninger).

CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA VIL BLIVE I F1-KALENDEREN

Spaniens Grand Prix flytter fra 2026 til en ny gadebane i landets hovedstad Madrid. Circuit de Barcelona-Catanunya, der var moderniseret kraftigt op til weekendens løb, kæmper for at blive i VM-kalenderen, og Spanien har da også ved flere lejligheder haft to VM-løb – det spanske grandprix ved Barcelona og et Europa Grand Prix i enten Jerez eller Valencia. Med flere nye, potentielle grandprix-lande (Thailand står forrest i køen) i andre verdensdele, er det dog tvivlsomt om der er plads til både Madrid og Barcelona.

HISTORISK PARADE I ØSTRIG

I den kommende weekend vil arrangørerne af Østrigs Grand Prix afvikle en parade med historiske biler og kørere, der tidligere har vundet løbet. Den ældste bil/kører, der kommer på banen, er vinderen af Østrigs Grand Prix 1972, Emerson Fittipaldi, der kører en Lotus fra samme sæson. Michael Schumachers vinder-Ferrari fra 2002 får Gerhard Berger bag rattet, og Johnny Herbert kører den Lotus, der vandt Østrigs Grand Prix 1982 med Elio de Angelis.

ALONSO TILBAGE TIL (GOKART-) RØDDERNE

Fernando Alonso, Aston Martin og teamets hovedsponsor Aramco gennemført i ugen op til Spaniens Grand Prix en serie workshops, der skulle øge interessen for uddannelser indenfor naturvidenskab, teknologi og matematik. Arrangementet fandt sted i Alonsos hjemby Oviedo, og omfattede udover teori også praksis på spanierens egen gokart-bane: De 30 studerende fik mulighed for at udfordre Aston Martin-køreren i gokart.

STOR RACE-NIGHT I SANTA SUSANNA

Spaniens Grand Prix er hvert år lig med en af årets største Race Nights. Igen i år indtog vi hele pool-området på Hotel Florida Park i Santa Susanna, der diskede op med en lækker buffet. Bajer, burgere, racer-snak og en gigantisk kage – what´s not to like?