+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Regn med underholdning

REGN MED UNDERHOLDNING

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Ile Notre Dame

Regnvejr gør som regel et motorløb ekstra spændende, og Canadas Grand Prix 2024 var ingen undtagelse: Byger gennem hele eftermiddagen resulterede i et underholdende løb, og selv om endnu en Max Verstappen-sejr lyder lang-gabende, var løbet på Ile Notre Dame en uhyre spektakulær affære.

George Russell´s pole position understregede, at Mercedes seneste upgrade har ført dem tættere på topholdende, og den unge englænder førte den første halvdel af løbet. Lando Norris var også med i kampen om førstepladsen, men i mål var det Verstappen, der med et strålende løb mere end kompenserede for Red Bull-racerens  svagheder på den specielle bane i Monreal. Det var hollænderen og ikke teamet der sikrede sejren i Canadas Grand Prix, der beviste at Red Bull, Ferrari, McLaren og Mercedes nu alle kan vinde løb – det bliver dagsformen der afgør, hvem der skal øverst på podiet i de kommende uger.

Kevin Magnussen havde en af sine bedre 2024-weekends. Han var hurtigere end Haas-makker Nico Hülkenberg i kvalifikationen, men som så ofte før var Haas-ledelsens strategi en pose blandede bolcher. Beslutningen om at starte på ’Full Wets’ var en genistreg, der efter strålende kørsel sendte Magnussen helt op på fjerdepladsen.

Men resten af løbet haltede både strategi og pit-stop, så K-Mag mistede en efterhånden sjælen mulighed for at score point.

Men måske går det bedre i Spanien om 14 dage? Du kan vist stadig nå at komme med til Barcelona. OG – Race Night i Sante Susanne lørdag aften.

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA ILE NOTRE DAME

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

SÅRET FOTOGRAF BAKKER MAGNUSSEN OP

Den dramatiske ulykke på første omgang i Monaco var stadig et diskussionsemne i Montreal. Den italienske fotograf Andrea Bruno Diodato blev ramt af vragstumper fra Sergio Perez´ bil, men kunne efter et besøg på banens Medical Centre genoptage sit arbejde. Og i modsætning til mange andre, giver han ikke Kevin Magnussen skylden for ulykken: ”Når man ved, hvor svært det er at overhale i Monte Carlo, kan jeg godt forstå han tog chancen,” siger Diodato.

VILLENEUVE KRITISERER MAGNUSSEN

Til gengæld var den tidligere verdensmester og nuværende TV-kommentator Jacques Villeneuve ikke imponeret over Magnussens kørsel i Monte Carlo. ”Det her er Formel 1 – ikke Formel 4,” har Villeneuve blandt andet udtalt om crashen mellem Perez, Magnussen og Nico Hülkenberg. Dommerne i Monte Carlo mente, at der var tale om en såkaldt ’race incident’ (hændeligt uheld).

JAK CRAWFORD TESTER

Jak Crawford, der i øjeblikket ligger på 11.-pladsen i det internationale Formel 2-mesterskab, fik i ugen op til Canadas Grand Prix sin Formel 1-testdebut. Den 19-årige amerikaner fik en hel testdag i en af Aston Martins AMR22-modeller på Red Bull Ring, hvor han kørte mere end 400 km.

OCON PÅ BÆNKEN I FP1

Alpine-teamchef Bruno Famin var rasende over Esteban Ocons sammenstød med teamkammerat Pierre Gasly i Monaco. Famin overvejede faktisk at give Ocons bil til Alpine-reserve Jack Doohan i Canada, men den løsning kunne teamets juridiske afdeling ikke tilråde. I stedet fik Doohan ’kun’ Ocons bil i FP1, men den unge australier er en meget reel kandidat til at få en fast plads hos Alpine i 2025.

OCON PÅ JOB-JAGT

Esteban Ocon skal i alle tilfælde ikke køre for Alpine efter denne sæson, og franskmanden er derfor på jobjagt. Det sker med opbakning fra Mercedes, hvor han tidligere har været juniorkører. Ocon kan derfor være outsider til at overtage Lewis Hamiltons sæde eller eventuelt komme ind i Mercedes´ kundeteam Williams, der leder efter en ny teamkammerat til Alexander Albon.

DÅRLIGT NYT FOR VESTI

Mercedes´ støtte til Esteban Ocon er dårligt nyt for Frederik Vesti. Den 21-årige dansker, der var i Montreal som Mercedes´ reservekører, drømmer stadig om, at forbindelsen til det tyske team kan sikre ham et Formel 1-sæde. Men Vesti ser ud til at stå langt nede på teamchef Toto Wolffs to-do liste: Han arbejder på at gøre 17-årige Kimi Antonelli F1-klar, han vil hjælpe Mick Schumacher og nu skal han også finde nyt job til Esteban Ocon. Antonelli og Schumacher testede i øvigt en af Mercedes´ 2020-modeller på Circuit de Barcelona-Catalunya i dagene op til Canadas Grand Prix. Det er anden gang i år Antonelli og Schumacher var på banen sammen mens Vesti endnu har sine første F1-kilometer i 2024 til gode.

FORMEL 1 V. SPEEDWAY

De skæve hjerner i Red Bull´s event-afdeling overgik i sidste uge sig selv: På en bane i Polen arrangerede de en duel mellem en af deres Formel 1-biler (med David Coulthard bag rattet) og en speedway-kører!

OLD BOYS REUNION

Grand Prix Trust er navnet på en velgørende forening for personer, der har arbejdet i Formel 1 gennem mange år. Foreningen, der oprindeligt blev grundlagt af den tredobbelte verdensmester Jackie Stewart, har gennem tiderne hjulpet for eksempel tidligere mekanikere, der er kommet i økonomisk uføre. Den tidligere Formel 1-kører og nuværende TV-kommentator Martin Brundle står nu i spidsen for Grand Prix Trust, og han arrangerede i forrige uge en stor reunion på Silverstone-banen.