+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Prins Charles af Monaco

PRINS CHARLES AF MONACO

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Monte Carlo (og Haslev)

Så skete det: Charles Leclerc vandt efter mange forsøg endelig sit hjemmebaneløb i Monte Carlo. På de gader, hvor han som dreng var cyklet i skole, dominerede han i sin Ferrari Monacos Grand Prix. Leclerc, der de seneste år har lavet et par kostbare fejl på hjemmebanen, dominerede hele weekenden, og førte fra start til mål.

Som altid var Monacos Grand Prix nærmest klinisk renset for overhalinger, og efter det røde flag på første omgang (se nedenfor), var de første to tredjedele af løbet en taktisk affære, hvor det allermest handlede om at skåne dækkene. I den sidste tredjedel steg tempoet markant, men stillingen blandt de førende ændrede sig ikke.

Leclerc førte foran Oscar Piastri, der i sin kun anden optræden i Monacos Grand Prix imponerede med en moden andenplads. De følgende pladser var også en Ferrari/McLaren-affære med Carlos Sainz Jr og Lando Norris foran den bedste Mercedes med George Russell.

Og så – på sjettepladsen – kom Max Verstappen. Konkurrenterne er tydeligvis rykket tættere på Red Bull, og på en bane, hvor teamet havde vundet fire af de fem seneste løb, blev det i år kun til en skuffende sjetteplads. Formel 1-VM 2024 bliver langt mere spændende end det så ud til for bare få uger siden!

For Kevin Magnussen og Haas F1 Team blev Monacos Grand Prix 2024 nærmest en katastrofe. Danskeren blev endnu en gang offer for trafik på sin bedste omgang, mens kvalifikations-resultatet blev relativt ligegyldigt efter den tekniske kontrol af Haas-bilerne. Her viste det sig, at DRS-åbningen i den nyudviklede Monaco-bagvinge ikke opfylde reglementet, og både Magnussen og Nico Hülkenberg blev sendt ned i sidste startrække.

Få sekunder efter starten gik Haas-teamets weekend fra slemt til værre. Magnussen lavede sin sædvanlige gode start, og forsøgte sig med en overhaling af Sergio Perez på vej op ad bakken mod casino-pladsen. Red Bull-køreren gav ikke plads, og Perez og Magnussen ramlede sammen, og Hülkenberg blev revet med ulykken. Kørerne slap uskadt, men bilerne var slemt beskadigede, og der lå vragstumper over et stort område. Løbet måtte afbrydes, men dommerne var ganske hurtigt ude med en melding om at sammenstødet var et hændeligt uheld (’racing incident’).

Videre til Montreal om 14 dage!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA MONTE CARLO

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

WOLFF: ”HORNER KAN IKKE TÆLLE”

Mercedes-chef Toto Wolff elsker at drille sin Red Bull-kollega Christian Horner. I sidste uge fortalte Horner stolt, at det var lykkedes hans nye motorafdeling at headhunte mere end 200 medarbejdere fra Mercedes. Wolff kommenterede Horners udmelding således: ”Han skal lære at tælle – det drejer sig om 19 ingeniører.” Red Bulls nyoprettede motorafdeling arbejder sammen med Ford på en nye Formel 1-motor til 2026.

1,5 MILLIONER I ERSTATNING TIL MICHAEL SCHUMACHER

Sidste år bragte det tyske ugeblad Die Aktuelle et stort ’interview’ med Michael Schumacher. ’Interviewet’ var skabt ved hjælp af kunstig intelligens, og gjorde ikke overraskende Schumacher-familien rasende. De anlagde sag ved retten i München, og blev i sidste uge tilkendt 200.000 Euro (cirka 1,5 millioner kroner) i erstatning. Michael Schumacher er ikke set offentligt siden han for 10 år siden pådrog sig alvorlige hjerneskader ved at skilykke i Frankrig.

McLAREN I SENNA-BEMALING

McLaren har efterhånden tradition for at stille op med en specialbemaling i Monaco. I år havde de skabt et design, der med gule, grønne og blå farver både refererede til Ayrton Sennas ikoniske hjelm og det brasilianske flag. Ayrton Senna, der omkom under San Marinos Grand Prix i Imola for 30 år siden, er med 35 grandprix-sejre og tre VM-titler den mest succesrige McLaren-kører nogensinde.

WILLIAMS MED DURACELL-KANIN

Den berømte Duracell-kanin fik sin Formel 1-debut i Monaco. Batteri-producenten har i flere år været sponsor for Williams-teamet, og nu skulle den lyserøde kanin på banen: Den var malet på motorcoveret på Alexander Albons og Logan Sargeants biler. Den specielle Williams-udsmykning markerede starten på en serie TV-reklamer om samarbejdet mellem teamets og Duracell.

SARGEANT MOD STJERNERNE

Williams-teamet har i samarbejde med bryggeriet Michelob sendt Logan Sargeant i kamp med verdensmestrene Mario Andretti, Nigel Mansell, Alain Prist, Damon Hill, Jacques Villeneuve og Jenson Button (der alle har kørt for Williams). ’Lap of Legends’ foregik i den virtuelle verden, og resulterede i et 1-times TV-program, der i første omgang fokuserede på seere i Nord- og Sydamerika.

FODBOLDSTJERNER I KAMP MED LECLERC OG ALBON

Den nye 2024-udgave af det officielle Formel 1 videospil udkommer i næste uge. Det blev i Monaco fejret med et sim-race mellem Formel 1-kørerne Charles Leclerc og Alexander Albon, fodboldstjernerne Diogo Jota (Liverpool) og Pierre-Emerich Aubameyang (Olympique Marseille) og en håndfuld SoMe-influencers. Udover de sædvanlige features inkluderer 2024-udgaven nye versioner af en række klassiske Formel 1-baner.

FRA SIM-RACING TIL GT3 MED VERSTAPPEN

Max Verstappen planlægger en genvej for sim-racere til ægte racing. Red Bull-køreren, der selv er en ivrig sim-racer, planlægger sammen med sin far Jos et GT3-team, der fra næste år skal bringe talentfulde sim-kørere ud på rigtige racerbaner. Med sit nye projekt håber Verstappen, at unge talenter kan undgå gokart, hvor en sæson på topplan i dag kan koste over en million kroner.

SIR JACKIE I CENTRUM

Jackie Stewart, der om 14 dage fylder 85 år, blev fejret i Monaco. Den tredobbelte verdensmester, scorede sit første grandprix-sejr i Monte Carlo i 1966 og vandt også Monacos Grand Prix i 1971 og 73. Stewart, der blev adlet i 2002 og officielt skal tituleres Sir Jackie, er i det dan ældste, nulevende grandprix-vinder.