Så blev Formel 1 ’normal’ igen!
Efter et meget atypisk Singapore Grand Prix, hvor Ferrari vandt, Red Bull var i krise og Kevin Magnussen scorede point, var det ’business as usual’ ved det japanske grandprix i Suzuka.
Red Bull-’krisen’ (en lidt fattig beskrivelse – de har vundet 15 af sæsonens 16 løb!) var tydeligvis et lokalt fænomen begrænset til gadebanen i Marina Bay. Da vi i Suzuka kom tilbage til en ’rigtig’ racerbane, var der ikke gået mange minutter af FP1-træningen før det var tydeligt, at Max Verstappen – igen – var i særklasse.
Det var også tydeligt, at hollænderes ville revanchere sig for weekenden i Singapore. Det var som om resten af feltet skulle ’straffes’ fordi han ikke havde vundet i Marina Bay, og der var aldrig tvivl om at Verstappen ville vinde Japan Grand Prix.
Han førte fra start til mål, og med sejren sikrede han Red Bull VM-titlen for konstruktører. Den pokal har Sergio Perez i den anden Red Bull ikke bidraget meget til, og i Suzuka havde mexicaneren igen en skidt weekend, der inkluderede en påkørsel af Kevin Magnussen.
Perez fik en fortjent straf for sammenstødet, men selvom det kostede K-Mag en håndfuld placeringer, betød det ikke særligt meget for danskerens slutplacering: Haas VF23 var i Suzukas hurtige sving tilbage som dæk-grovæder, og der er vist ikke lagt op til flere VM-point, før den store upgrade kommer ved USA´s Grand Prix om en måned (så vidt jeg har forstået har Grand Prix Tours et par billetter til løbet i Austin tilbage?)
I den interne Haas-kamp slog Magnussen for anden weekend i træk Nico Hülkenberg i kvalifikationen, så lidt succes fik danskeren da med fra Japan.
McLaren tog anden- og tredjepladsen med Lando Norris og Oscar Piastri. Den måde McLaren har ’vendt’ deres sæson er imponerende: Fra en nærmest fiasko-præget sæsonstart har McLaren-teknikerne ændret deres 2023-model til Red Bull´s første-udfordrer.
Så stort et skridt tager Haas F1 Team næppe med deres nye upgrade, men jeg – og Kevin! – glæder os i hvert fald til løbet i Austin.
Men først – videre til Qatar!