+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Max´magtdemonstration fortsætter

MAX´MAGTDEMONSTRATION FORTSÆTTER

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Francorchamps

Med sin ottende grandprix-sejr i træk (og hans 10. af 12 mulige i 2023) tog Max Verstappen endnu et skridt mod VM-titlen i Spa-Francorchamps. For lige at understregede at han er i særklasse, vandt han også lørdagens sprintløb.

Men i grandprixet søndag skulle han i det mindste arbejde lidt for det. Et gearkasse-skift sendte ham tilbage i tredje startrække, og han skulle kæmpe sig forbi Charles Leclerc (Ferrari), Lewis Hamilton (Mercedes) og Red Bull-teamkammerat Sergio Perez før han kunne fuldende sin magtdemonstration med endnu en grandprix-sejr.

Perez, der efter sommerens nedtur vist ikke længere tror på den VM-drøm ham lancerede i foråret, blev nummer to og Charles Leclerc sørgede med tredjepladsen for lidt oprejsning til Den Stejlende Hingst. Ferrari har ikke haft det nemt i 2023, men i Spa-Francorchamps var det pludselig dem, der var ’best-of-the-rest’ efter Red Bull.

Lewis Hamilton blev nummer fire mens hans Mercedes-makker George Russel blev nummer seks. Jeg kan kun gentage hvor imponeret jeg er af Sir Lewis, der weekend efter weekend sætter sin unge teamkammerat på plads. I den samlede stilling er der nu 49 point mellem Hamiltons fjerdeplads og Russells sjetteplads. Respekt!

Aston Martin, der for bare et par måneder siden havde den næst-hurtigste bil i feltet, er nu rutsjet ned på fjerdepladsen i den underholdende kamp bag Red Bull. Fernando Alonso blev nummer fem, mens Lando Norris, der var blevet nummer to i både England og Ungarn, blot kom fra Belgien med en syvendeplads.

Jo – hvis bare Max Verstappen ikke havde været med, ville Formel 1-VM 2023 være mere end underholdende og afvekslende affære!

Der var en smule fremgang at spore hos Haas, og Kevin Magnussen leverede et fornuftigt grandprix, hvor han kom i mål på 15.-pladsen; tre placeringer foran teamkammerat Nico Hülkenberg. Haas-bilerne har stadig alt for voldsom appetit på sine dæk, men ud fra det jeg så i Belgien, tror jeg der er lys for enden af tunnelen.

Jeg glæder mig derfor til første løb efter sommerferien i Zandvoort. Og til vores traditionelle Race Night, naturligvis

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA FRANCORSHAMPS, BELGIEN

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

MAX I ØL-REKLAME

Max Verstappen er hovedperson i en ny reklamefilm for Heineken. Men ikke bryggeriets almindelige øl - det handler om den alkoholfri Heineken 0,0. Filmen, der bruger Beatles´ ’Drive My Car’ som baggrundsmusik, kan ses her: https://youtu.be/md6lLfX4GRI

SCHUMACHER: STILSTAND HOS HAAS

Ralf Schumacher, lillebror til Michael og selv tidligere Formel 1-kører, er i dag en ivrig TV-kommentator. Efter Haas F1 sidste år droppede hans nevø Mick, har Ralfie været ude efter det amerikanske team, og nu råder han sin landsmand Nico Hülkenberg til at søge væk: ”Der er mere potentiale i alle andre teams. Hos Haas er der kun stilstand - og i Formel 1 er stilstand lig med tilbageskridt,” siger Schumacher.

AUDI: ”EN VITTIGHED”

Audi, der igennem mange år har støttet private teams i deres såkaldte ’Kundensport Programm’, storsatser på deres fremtidige Formel 1-projekt: Støtten til de private teams indstilles efter denne sæson. Beslutningen er naturligvis ikke populær: ”Det er en vittighed - Formel 1 har intet med kundesport-programmet at gøre” siger chefen for det succesrige WRT-team, Vincent Vosse. WRT har tidligere indsat Audi-biler i både det tyske standardvogns-mesterskab DTM og langdistance-racing.

NORRIS: ”IKKE MIT PROBLEM”

Lando Norris havde så travlt med at åbne sin champagne efter Ungarns Grand Prix, at han væltede den porcelænpokal, Max Verstappen fik for sejren. Pokalen, der havde kostet omkring en kvart million kroner, smadrede, men det bekymrede ikke den uge englænder: ”Max havde sat pokalen dumt. Det er hans problem - ikke mit,” sagde Norris i Ungarn. Her i Belgien havde han travlt med at undskylde: ”Det skal ikke ske igen,” lovede McLaren-køreren.

BALLADE I LAS VEGAS

Lokale casino- og hotel-ejere langs den nye Formel 1-bane i Las Vegas Downtown er i oprør. Formel 1-organisationen vil angiveligt spærre for deres udsyn til banen - med mindre de betaler 1500 US Dollars pr gæst.

STILLE SILLY SEASON

Mens mekanikere og ingeniører kan holde fri, er sommerpausen traditionelt højsæson for kørere-managers: Det er her, den årlige silly-season, der skal fordele sæderne til den kommende sæson, for alvor kommer op i gear. Men i år er det anderledes: Næsten alle teams fortsætter med deres nuværende kørere - kun hos Alfa Romeo (Guanyu Zhou - billedet), Williams (Logan Sargeant) og Alpha Tauri (Yuki Tsunoda og Daniel Ricciardo) er der for alvor tvivl om pladserne. Og så skal Lewis Hamilton lige have talt nullerne på sin nye Mercedes-kontrakt.

RACE NIGHT PÅ HOLIDAY INN

Vores Race Night på hotel Holiday Inn i hyggelige Hasselt levede op til sit navn: Det var (næsten) nat inden vi var færdige. Det forsinkede sprint-løb betød, at vi udskød Race Night, og som bekendt løber tiden hurtigt i godt selskab: Da vi sluttede efter masser af gode spørgsmål, finger-food og fri bar var klokken næsten 23.00

SÅ ER DER FERIE!

Formel 1´s årlige ‘sommerferie’ er startet. Det næste løb køres i Zandvoort 27 august, og indtil da skal alle 10 teams lukke helt ned i en periode på 14 dage. De må selv placere de 14 dage, og næsten alle teams har valgt uge 32 og 33 - så der er god tid til både at pakke ud efter weekendens løb i Belgien og til at forberede sig på Hollands Grand Prix.