+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Audi satser på grøn Formel 1-fremtid

Audi satser på grøn Formel 1-fremtid

Af F1-journalist Peter Nygaard

Efter store triumfer i sportsvogns-racing (13 Le Mans-sejre), rally- VM (to VM-titler for konstruktører) og standardvogne (12 DTM-mesterskaber for mærker) er den tyske fabrik nu klar til kongeklassen.
Audis officielle Formel 1-debut kommer først i 2026, men forberedelserne har allerede været i gang længe. Et planlagt Le Mans-comeback er aflyst for at fokusere på Formel 1-programmet. Audis Formel 1-team vil have to hovedkvarter: Den tyske fabrik overtager Sauber Motorsport (se box) i Schweiz, hvor bilerne vil blive bygget og serviceret. Motorerne bliver designet og samlet i Audi Sport´s hidtidige motorsports-hovedkvarter i Neuburg and der Donau i Sydtyskland.

Mercedes (hovedkvarter i Brackley, motorafdeling i Brixworth) og Alpine (hovedkvarter i Enstone, motorafdeling i Viry Chatillon) har en lignende organisation. Kun Ferrari bygger bil og motor på samme adresse.
”Når man ser på tiltagene omkring bæredygtighed til 2026, kan man tale om en ny Formel 1. Sporten ændrer sig, og Audi vil gerne med på den rejse. De tætte forbindelser mellem Formel 1-projektet og vores tekniske afdeling vil skabe nye synergier,” siger Oliver Hoffmann fra Audis bestyrelse.
Audi er de første, der committer sig til Formel 1, men andre bilfabrikker er på vej. Honda, der officielt trak sig ud efter 2021-sæsonen, er allerede tilbage, og Porsche har længe arbejdet på et Formel 1-projekt. Hos Hyundai og Ford tænkes der også Formel 1-tanker. For ikke så længe siden havde alverdens bilfabrikker travlt med at satse 100 procent på elbiler. Nu bliver den kompromisløse satsning ændret – der er opstået en erkendelse af, at elbiler nok er en god løsning for enkelte, velhavende lande i Vesteuropa, hvor der er økonomi til at købe de dyre elbiler og infrastruktur til at oplade dem. Men i store dele af resten af verden vil der gå mange år, før elbiler bliver et reelt alternativ til forbrændingsmotorer. På den korte og mellemlange bane er effektive hybridmotorer drevet af et brændstof med minimalt Co2-udslip derfor den mest klimavenlige løsning.
Med det nye motorreglement, der indføres i 2026, vil hybridmotorerne i Formel 1får cirka halvdelen af den samlede effekt fra el-motoren. De nye motorer skal køre på bio-brændstof, og derfor er Audi og andre progressive bilfabrikker på vej ind i Formel 1.

Fra 2026 vil Audi konkurrere i FIA Formel 1 World Championship i partnerskab med Sauber. Audi vil stå for udviklingen af motorenheden, mens Sauber udvikler og fremstiller chassiset. En afgørende faktor for Audis indtræden i Formel 1 er seriens øgede fokus på bæredygtighed fra 2026.

Sauber Motorsport AG, der nu overtages af Audi, har tidligere arbejdet med andre bilfabrikker. Da Sauber-teamet debuterede i Formel 1 i 1993 skete det i samarbejde med Mercedes. Da Mercedes i 1995 skiftede til McLaren, blev Sauber partner med Ford i to år. Fra 1997 til 2005 kørte Sauber med Ferrari-kundemotorer, men i 2006 købte BMW teamet.
Siden BMW i 2010 trak sig ud af Formel 1 har Sauber igen kørt med Ferrari-kundemotorer, men fra 2019 er det sket under Alfa Romeo-navnet. Samarbejdet med den italienske fabrik stopper efter denne sæson, og Sauber kører under eget navn med Ferrari-kundemotorer i 2024-25 inden teamet fra 2026 hedder Audi.

Audi har vundet Le Mans 13 gange (syv gange med Tom Kristensen!) men et planlagt comeback i 24-timersløbet er nu aflyst for at sætte fuld fokus på Formel 1.