+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Så fik Keving og Hass det første 2023-point

Så fik Kevin og Hass det første 2023-point

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Jeddah

Nå – så vinder Max Verstappen da ikke alle løbene i år…

Et teknisk problem under kvalifikationen til Saudi Arabiens Grand Prix i Jeddah sendte verdensmesteren ned på en startposition som nummer 15. Herfra kørte han sig helt op på andenpladsen efter sin teamkammerat Sergio Perez, der understregede at Red Bull i disse uger er ganske overlegen.

Fernando Alonso tog for andet løb i træk den sidste plads i sejrskamlen. Den 41-årige spanier startede ved siden af Perez i første række, og med en kanonstart understregede han, at alderen bestemt ikke trykker – selv 22 år efter han debuterde i Formel 1. Han kunne ikke holde Red Bull-kørernes opskruede tempo, men havde ingen problemer med at holde Mercedes´erne bag sig.

Der var både under og efter løbet ballade omkring Alonsos placering i startbåsen, men foreløbig har han fået lov til at beholde sin tredjeplads.

Mercedes kom til Jeddah som et team i krise, men et effektivt setup-arbejde fik i løbet af træningen gjort en fornuftig racerbil ud af W14-modellen. I Bahrain lignede Mercedes årets fiasko – nu kan de måske alligevel blive teamet, der tager kampen op med Red Bull? Det var i alle tilfælde imponerende store fremskridt, der blev leveret i de tre dage i Saudi Arabien.

Her scorede Kevin Magnussen med tiendepladsen et hårdt tilkæmpet point. Han kørte et strålende, aggressivt løb, hvor ham mod slutningen fik sat en flot overhaling ind på Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda).

Selvom Haas-kørerne sloges intensivt, var det tydeligt, at der også er stor respekt mellem Magnussen og Nico Hülkenberg. De er begge erfarne nok til at vide, at de kun ved at arbejde sammen kan bringe Haas-teamet videre, og det skinner igennem i deres kørsel: Jo – Kevin lavede et par vikinge-moves på Hulken, men de ødelagde ikke det gode forhold mellem dem.

Efter to løb er det tydeligt, at den spænding der lige i øjeblikket mangler i toppen, så rigeligt er til stede i midterfeltet. Her er Haas et af tre-fire teams, der kæmper om de point, der er tilbage, når topholdene er kommet i mål. I det spil har Haas et par stærke kort med Magnussen og Hülkenberg, og jeg tror, at der ligger mange point at venter på dem i de kommende måneder.

Men der skal kæmpes for dem – og det er jo bare endnu en grund til at man skal se Formel 1 2023 live.

Vi ses på banerne!

Nå – så vinder Max Verstappen da ikke alle løbene i år…

Et teknisk problem under kvalifikationen til Saudi Arabiens Grand Prix i Jeddah sendte verdensmesteren ned på en startposition som nummer 15. Herfra kørte han sig helt op på andenpladsen efter sin teamkammerat Sergio Perez, der understregede at Red Bull i disse uger er ganske overlegen.

Fernando Alonso tog for andet løb i træk den sidste plads i sejrskamlen. Den 41-årige spanier startede ved siden af Perez i første række, og med en kanonstart understregede han, at alderen bestemt ikke trykker – selv 22 år efter han debuterde i Formel 1. Han kunne ikke holde Red Bull-kørernes opskruede tempo, men havde ingen problemer med at holde Mercedes´erne bag sig.

Der var både under og efter løbet ballade omkring Alonsos placering i startbåsen, men foreløbig har han fået lov til at beholde sin tredjeplads.

Mercedes kom til Jeddah som et team i krise, men et effektivt setup-arbejde fik i løbet af træningen gjort en fornuftig racerbil ud af W14-modellen. I Bahrain lignede Mercedes årets fiasko – nu kan de måske alligevel blive teamet, der tager kampen op med Red Bull? Det var i alle tilfælde imponerende store fremskridt, der blev leveret i de tre dage i Saudi Arabien.

Her scorede Kevin Magnussen med tiendepladsen et hårdt tilkæmpet point. Han kørte et strålende, aggressivt løb, hvor ham mod slutningen fik sat en flot overhaling ind på Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda).

Selvom Haas-kørerne sloges intensivt, var det tydeligt, at der også er stor respekt mellem Magnussen og Nico Hülkenberg. De er begge erfarne nok til at vide, at de kun ved at arbejde sammen kan bringe Haas-teamet videre, og det skinner igennem i deres kørsel: Jo – Kevin lavede et par vikinge-moves på Hulken, men de ødelagde ikke det gode forhold mellem dem.

Efter to løb er det tydeligt, at den spænding der lige i øjeblikket mangler i toppen, så rigeligt er til stede i midterfeltet. Her er Haas et af tre-fire teams, der kæmper om de point, der er tilbage, når topholdene er kommet i mål. I det spil har Haas et par stærke kort med Magnussen og Hülkenberg, og jeg tror, at der ligger mange point at venter på dem i de kommende måneder.

Men der skal kæmpes for dem – og det er jo bare endnu en grund til at man skal se Formel 1 2023 live.

Vi ses på banerne!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA JEDDAH

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

SCHUMACHER TJENTE NI MILLIARDER

Websitet Sportico har lavet en liste over de 50 sportsfolk, der har tjent flest penge på deres aktive karriere. Basketball-legenden Michael Jordan topper listen med en indtjening på cirka 23 milliarder kroner. Michael Schumacher den højst placerede Formel 1-kører - han ligger på 11.-pladsen med cirka ni milliarder kroner. Lewis Hamilton og Fernando Alonso, der stadig er aktive, er henholdsvis nummer 19 (5,5 milliarder) og 35 (3,3 milliarder).

TODT´S KÆRESTE FIK EN OSCAR

Den tidligere Ferrari-chef og FIA-præsident Jean Todt (77 år) var i sidste uge med til Oscar-uddelingen i Hollywood. Hans kæreste gennem mange år, den malaysiske skuespillerinde Michelle Yeoh (60) fik en Oscar som bedste kvindelige hovedrolle i filmen ’Everything Everywhere All at Once’.

FYREN MED COWBOY-HATTEN FYLDER 80

Tillykke til den tidligere Formel 1-kører Arturo Merzario, der i sidste uge fyldte 80 år. Italieneren havde en kort karriere som Ferrari-kører, var teamkammerat med danske Tom Belsø hos Williams og kørte i en årrække for sit eget Formel 1-team. Han er også kendt for at redde Niki Lauda ud af den brændende Ferrari på Nürburgring i 1976. Og for sin undværlige cowboyhat, naturligvis.

ALPHA TAURI UNDER PRES

Alpha Tauri-teamet er kommet under pres. Efter Red Bull-ejeren Dietrich Mateschits død bliver der internt hos energidrik-giganten nu stillet spørgsmål om det fornuftige i at eje to Formel 1-teams. Sidste års niendeplads i konstruktør-VM har ikke hjulpet, og nu tales der om at Alpha Tauri skal forbedre sig markant i år - ellers vil teamet blive sat til salg.

RIGTIGE VENNER

Kan man være venner med sine konkurrenter? Kevin Magnussen udtalte allerede tidligt i sin karriere, at han ikke var i Formel 1 for at få venner. Men Charles Leclerc og Pierre Gasly er faktisk gode venner, og George Russell tog sidste år på ferie med Nicolas Latifi. Nu afslører verdensmester Max Verstappen, hvem der er hans bedste ven i feltet: ”Lando Norris - en superflink fyr,” siger Max om McLaren-køreren.

FORMEL 1-VERDENSMESTRE I NASCAR

To Formel 1-verdensmestre er med i udvalgte NASCAR-løb i 2023. Den amerikanske serie afvikles primært på ovalbaner, men Jenson Button og Kimi Raikkonen kommer til start i de få løb, der køres på ’rigtige’ racerbaner. Button og Raikkonen stiller den kommende weekend op på Circuit of the Americas i Texas, og Button vil senere på sæsonen også køre løbene i Chicagos gader (2. juli) og på Formel 1-banen i Indianapolis (13. august).

FORMEL 1 I LONDON? GLEM DET…

Der snakkes med jævne mellemrum om et Formel 1-grandprix i London - og nu er de begyndt igen. I de gode gamle Bernie Ecclestone-dage kom snakken som regel, når Silverstone-banen ikke rigtig ville gå med på Mr E´s betingelser. Denne gang handler det vist mest om, at den siddende borgmester Sadiq Khan gerne vil genvælges: Han taler om et løb i Docklands, men Formel 1-organisationen virker ikke interesseret.

RED BULL RING BLIVER I KALENDEREN

Gode nyheder til Grand Prix Tours´ mange Red Bull Ring-fans: Banen har netop forlænget sin kontrakt med Formel 1, så det østrigske grandprix bliver i kalenderen til i hvert fald 2028. Grand Prix Tour har traditionelt en stor lejr lige ved siden af Red Bull Rings´ hovedindgang, hvor en af årets største Race Nights afholdes.

FEDEKALVEN BLEV SLAGTET

Arrangørerne på Jeddah Corniche Circuit inviterede onsdag til party i paddocken, hvor menuen stod på lækre, arabiske specialiteter - inklusiv en kalv på spyd!