+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Ny rekord til Max

Ny rekord til Max

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Mexico City

Med sin 14. grandprix sejr i 2022 satte Max Verstappen i Mexico endnu en rekord: Ingen har nogensinde vundet så mange Formel 1-løb i samme sæson. Han delte indtil denne weekend rekorden med Sebastian Vettel og Michael Schumacher, der begge vandt 13 sejre i henholdsvis 2004 og 13.

Dengang var der dog kun 18 og 19 løb, og derfor lægger Verstappen ikke den store vægt på den nye rekord. Det vil dog ikke undre, hvis han udbygger rekorden yderligere i de to sidste 2022-løb i Brasilien og Abu Dhabi, for lige nu er hollænderen og hans Red Bull bare i særklasse.

I Mexico City´s tynde luft var det Mercedes og ikke Ferrari, der var førsteudfordrer til Red Bull. Det tyske team har gjort markante fremskridt gennem hele sæsonen, og hvis nogen skal stoppe Verstappens triumftog, tror jeg det bliver Lewis Hamilton. Den syvdobbelte verdensmester virkede i foråret frustreret og umotiveret og fik store tærsk af teamkammeraten George Russell. Nu har Hamilton fundet formen, og han og Russell udgør nok det stærkeste kører-lineup i Formel 1 netop nu.

Hos Haas var det en weekend til glemmebogen. På grund af udskiftede motordele startede Kevin Magnussen fra sidste række, og hele eftermiddagen var det tydeligt, at Haas-raceren ikke var konkurrencedygtig.

Videre til Brasilien!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA Mexico City

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

CHECO PÅ HJEMMEBANE

I ugen op til løbet i Mexico City arrangerede Red Bull et af deres Show Runs i Sergio Perez´ hjemby Guadalajara. Over 130.000 tilskuere stod tæt langs byens gader, hvor Checo både lavede donuts og burnouts.

TIL ÆRE FOR HERMANOS RODRIGUEZ

Banen i Mexico City er opkaldt efter brødrene (’Hermanos’) Ricardo og Pedro Rodriguez. Da kørte begge Formel 1 i 1960´erne, men Ricardo omkom i det allerførste mexicanske grandprix i 1962 og storebror Pedro døde efter en ulykke i ET sportsvognsløb i Tyskland i 1971. For at ære brødrene kørte den tidligere IndyCar-stjerne Adrian Fernandez søndag en omgang i Pedro Rodriguez´ BRM fra 1970.

KAOS I PADDOCKEN

Paddocken på Autodromo Hermanos Rodriguez var hele weekenden et kaos. Arrangørerne havde solgt/udstedt alt for mange VIP-pas, og selvom der var tale om en af de største paddocks i VM-serien, blev det på grund af de mange gæster en klaustrofobisk oplevelse for kørerne, der nærmest blev overfaldet af autograf og selfie-jægere. Flere teams valgt i løbet af weekenden at hyre lokale bodyguards til at beskytte deres kørere.

GRAFITTI-KUNSTNER I PADDOCKEN

Paddock-gæster kunne blandt få diverse klædningsstykker udsmykket af street-art kunstneren Jimmy Paintz fra Los Angeles. Lando Norris var en af kunderne i Paintz´ lille værksted: Han fik friske en af sine hjelme op med original kunst.

MASSER AF POLITI

Der var hele weekenden masser af politi på og omkring Autodromo Hermanos Rodriguez. Med totalt udsolgte kæmpe-tribuner kunne der hurtigt opstå problemer med ’crowd control’, men hele weekenden forløb uden de store problemer.

GULDDRENG PÅ BESØG

Kevin Magnussen havde prominente gæster i Haas-pitten. Skuespiller Alex Høgh Andersen og Malte Ebert (’Gulddreng’) fulgte hele weekend entusiastisk med. For Ebert var det anden gang han overværede MexicoS Grand Prix - han var også på plads i 2019 (sammen med Dar Salim).

JUNIOR-KØRERE I AKTION

I år skal alle kørere afgive en FP1-træning til en såkaldt ’young driver’ - det vil sige en kører, der maksimalt har deltaget i to grandprixer. Der er flere teams, der har været sent ude med deres young driver FP1-træninger, og derfor er der her sidst på sæsonen mange nye navne i aktion om fredagen. Haas indsatte i Mexico Pietro Fittipaldi i Kevin Magnussens bil, Jack Doohan (Alpine - billedet), Liam Lawson (Alpha Tauri) og Sargeant Logan (Williams) kom også på banen.

AUDI OVERTAGER ALFA ROMEO

I Mexico blev årets dårligst bevarede hemmelighed endelig bekræftet: Audi overtager Sauber - altså det team, der i disse år indsættes under Alfa Romeo-navnet. Planen er nu at Alfa Romeo fortsætter som Sauber titelsponsor i 2023 hvorefter teamet kører to sæsoner under eget navn inden Audi debuterer i 2026.

HVAD VIL PORSCHE?

Porsche, der havde planlagt at blive partner med Red Bull, overvejer stadig at gå ind i Formel 1. Det blev aldrig til en aftale med Red Bull, men nu snakkes der i paddocken om at Porsche vil købe sig ind i Williams-teamet. Ligesom Audi bliver der dog først tale om en debut i 2026, når det nye motorreglement indføres. Porsche har været med i Formel 1 i flere omgange; senest i 1991 som motorleverandør til Footwork-Arrows.