+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Verstappen verdensmester!

Verstappen verdensmester!

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Suzuka

Japans Grand Prix blev en kaotisk affære, der sluttede med at Max Vestappen vandt VM-titlen – uden at vide det.

For anden weekend i træk blev regnvejr en afgørende faktor. Hvor man i Singapore for otte dage siden valgte at udsætte starten mere end en time, kom Japans Grand Prix i gang til tiden. Men kun for at blive afbrudt igen efter bare en enkelt omgang: Regnen tog til i styrke, og i mere end en time holdt bilerne i pitten og ventede på bedre vejr.

Da løbet endelig blev genstartet, var man kun en cirka tre kvarter fra den grænse på tre timer, der maksimalt må gå fra det planlagte start-tidspunkt. Men de tre kvarter var nok for Max Verstappen til at sætte en fed streg under, at han fortjener verdensmesterskabet 2022. Han var i særklasse på den regnvåde bane, og i mål var han næsten et halvt minut foran Charles Leclerc (Ferrari). Monegaskeren kæmpede ellers hårdt for at holde liv i sine hensygnende titelchancer – også for hårdt, viste det sig.

I allersidste sving kom han under angreb fra Verstappen´s Red Bull-makker Sergio Perez, og i forsøget på at forsvare sin andenplads, var han en tur udenfor banen. Takket være ’genvejen’ reddede Leclerc sig over målstregen foran Perez, men efter løbet blev han idømt en tidsstraf på fem sekunder.

Det rykkede ham ned på tredjepladsen, og da det samtidig blev klart, at løbet trods den korte distance ville udløse ’hele’ point, var sagen klar: Max Vestappen var verdensmester.

Da var bare ingen, der havde fortalt hollænderen om hverken Leclercs tidsstraf eller de ’hele point’, og dermed gik der faktisk en del minutter, inden FIA´s pressechef Tom Wood kunne gratulere ham med titlen.

Den er som sagt fuldt fortjent, for efter en svag sæsonstart har Verstappen været i særklasse efter sommerferien.

Kevin Magnussen, der fejrede 30-års fødselsdag i Japan, oplevede endnu et løb uden point. Haas er nu i overhængende fare for at falde ned på niende- og næstsidstepladsen i konstruktør-VM, men om 14 dage er teamet på hjemmebane i Austin, Texas.

Her holder vi lørdag aften Race Night på cowboy-manér. Be There Or Be Square – Howdy Partners!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SUZUKA

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

VERSTAPPEN I HEMMELIG HONDA

Honda ejer Suzuka-banen, og har et lille museum på banen. Her fik Max Verstappen mulighed for at se sin far Jos´ ’hemmelige’ Formel 1-bil fra 1999. Dengang havde Honda planer om at gøre comeback med deres eget team, og hyrede Jos Verstappen til at teste en prototype. Honda-raceren var overraskende hurtig, men da teamchef Harvey Postlethwaite pludselig døde, blev hele projektet aflyst. Den hurtige Honda, der altså aldrig kom til start i et løb, har siden stået på Honda-museet.

SATO I DEN FØRSTE HONDA

Honda rullede også en af deres historiske Formel 1-biler ud på Suzukas asfalt. RA271E, Hondas første Formel 1-biler fra 1964, kørte både fredag, lørdag og søndag en håndfuld demonstrations-runder. Bilen, der oprindeligt blev kørt af amerikaneren Ronnie Bucknum, havde den tidligere Formel 1-kører og Indy 500-vinder Takuma Sato bag rattet.

DE SKØRESTE FANS I VERDEN?

Japans Grand Prix er berømt for de entusiastiske (mange vil sige ’skøre’) fans. Der bruger utallige timer på at fremstille deres avancerede outfits, og efter tre år uden et grandprix, havde de haft ekstra god til at forberede sig.

SCHUMACHER: TOTO WOLFF ER EN DÅRLIG TABER

Mercedes-boss Toto Wolff har de seneste uger haft travlt med at mistænkeliggøre Red Bull-teamet og deres 2021-budget. Nu sættter den tidligere Formel 1-kører Ralf Schumacher ord på det, mange i paddocken føler: ”Uanset om Red Bull har brudt reglerne - Wolff er en dårlig taber, der åbenbart endnu ikke er kommet sig over nederlaget i VM 2021,” siger Ralf, der er lillebror til Michael og onkel til Mick. Efter Formel 1-karrieren, der indbragte seks grandprix-sejre, kørte Ralf fem år i det tyske standardvognsmesterskal DTM - for Mercedes.

SCHUMACHER PÅ HOSPITALET

Ralf Schumacher søn David kører nu DTM, og der afviklede sæsonfinalen i Hockenheim i denne weekend. 20-årige David, der tidligere har forsøgt sig i det internationale Formel 3-mesterskab, kom dog ikke med i det sidste løb: Han crashede dramatisk i lørdagens løb, og fik efter en tur på hospitalet startforbud.

ALBON I DRAMA

Det skulle have været en rutine-operation, men han endte på intensivafdelingen: Alexander Albon har røbet, at den betændte blindtarm, der sendte ham ud af Italien Grand Prix inden lørdags-træningen, udviklede sig dramatisk. Efter operationen kunne han ikke trække vejret, og blev omgående overført til intensivafdelingen, hvor han kom i respiratorbehandling. ”Jeg mærkede jo ikke noget, for jeg var hele tiden bedøvet. Men det var ikke sjovt for min familie,” siger Williams-køreren.

FERNANDO ER MAX-MISUNDELIG

Fernando Alonso, der i Singapore kørte sit grandprix nummer 350 og dermed slog Kimi Raikkonens rekord, er mere end almindeligt misundelig på Max Verstappen: ”Han har to VM-titler inden han er fyldt 26 år - og han har udsigt til mange flere. Jeg havde også to titler, da jeg var 26. Og det har jeg stadig - som 40-årig,” siger den erfarne spanier.

SEB KLAR TIL COMEBACK

Suzuki står højt på alle Formel 1-køreres liste over yndlingsbaner - de elsker simpelt hen de mange højfarts-sving. Sebastian Vettel kom i løbet af weekenden med en overraskende udmelding: Selvom han stopper i Formel 1 efter denne sæson, er han klar til et comeback - men kun på Suzuka. ”Hvis en af de faste kørere bliver forhindret i at stille op i Japans Grand Prix næste år - så er jeg klar!”, sagde en firdobbelte verdensmester.