+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

MAX KURS MOD VM

Max kurs mod VM

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Zandvoort

Max Verstappen fortsætter sin sikre kurs mod Formel 1-VM 2022. Men i modsætning til Belgiens Grand Prix i sidste uge, var han i denne weekend på hjemmebanen i Zandvoort under pres: Både Ferrari og Mercedes truede på skift med at ødelægge dagen for Den Orange Hær – Verstappens trofaste og tossede fans – men til slut kunne hollænderen tage endnu en sejr.

Løbet blev en spændende affære, hvor en safatycar-periode mod slutningen rystede posen, og sendte Mercedes-kørerne Lewis Hamilton og George Russell tæt på teamets første 2022-sejr.

Til slut måtte teamledelsen splitte de to køreres strategi, og mens Russen kom i mål til sit hidtil bedste resultat med en andenplads, faldt Hamilton tilbage til fjerdepladsen efter Charles Leclerc (Ferrari).

Det synes den syvdobbelte verdensmester ikke var sjovt, og han brokkede sig med grimme gloser højlydt over pit-radioen. Efter løbet undskyldte han sine udtalelser, men selvom de faldt i et øjebliks skuffelse, var de også udtryk for at Hamilton er frustreret og presset over hvor hurtigt Russell har fundet sig til rette i teamet.

I den anden ende af feltet havde Haas F1 Team (endnu) en skuffende weekend. Eneste lyspunkt var Mick Schumachers flotte ottendeplads i kvalifikationen – alt andet var til glemmebogen.

Kevin Magnussen leverede for anden weekend i træk en sjusket kvalifikation, og forsøgte at revanchere sig med en aggressiv første omgang. Det kostede en tur i hegnet, men selvom han kunne fortsætte, er det tydeligt at han og Haas-teamet trænger til en succesoplevelse.

Måske på Monza i den kommende weekend? I hvert fald er Grand Prix Tours´ gæster sikre på at komme helt up-to-date om Kevin og co: Til vores Race Night på Hotel Crowne Plaza i Milano får jeg hans far Jan som gæstestjerne.

Vi ses i Italien!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA ZANDVOORT

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

MAX ATTACK - BAGLÆNS MED 120 KM/T

Max Verstappen og Alpha Tauri-kører Yuki Tsunoda mødtes i dagene op til Hollands Grand Prix til et specielt race på Zandvoort-banen: I den legendariske, hollandske DAF, der med sin specielle gearkasse kan køre lige hurtige i begge retninger, kørte de om kap -baglæns! Verstappen, der nåede op på 120 km/t, vandt!

SKAL PORSCHE FØRST PÅ BØRSEN?

I Spa-Francorchamps meddelte Audi, at de vil være med i Formel 1 fra 2026 (billedet). Nu venter vi på en officiel udmelding fra Porsche, der længe har planlagt et samarbejde med Red Bull. Hvorfor venter Porsche og Red Bull så længe med en officielle annoncering? I Zandvoort forlød det, at man først vil have overstået den kommende børsnotering af Porsche.

STEJL-KURVER OVERGÅR INDY

Formel 1-nørder vil huske USA´s Grand Prix 2005 i Indianapolis, hvor kun seks biler (på Bridgestone-dæk) kom til start - resten af feltet kørte på Michelin-dæk, og de havde under træningen vist sig ikke at kunne holde til banens hævede oval-sving. Interessant: Zandvoort har i sin nuværende udformning to hævede sving, og de er begge stejlere end i Indianapolis, hvor hældningsgraden er 9,2 grader. Opløbssvinget i Zandvoort har en hældningsgrad på 15 grader og i Sving 3 (’Hugenholtz’) er vi oppe på hele 19 grader.

VETTEL: INGEN AFSKEDSTURNE

Sebastian Vettel er i gang med sin sidste Formel 1-sæson, men han ser ikke løbene indtil finalen i Abu Dhabi som en afskedsturne. ”Jeg hader det ord,” sagde han med et smil inden Hollands Grand Prix. ”Jeg kører sæsonen færdig, og så skal der ske noget andet - jeg er ikke typen, der bare kan slappe af.” Rygter forbinder Vettel med et job som Formel 1´s ’klima-ambassadør’.

KALENDER-NYT

Den massive trængsel i Formel 1-kalenderen, hvor en række nye lande presser på for at få en plads, bliver nu løst: Fra 2024 planlægger Formel 1-organisationen, at en række af de europæiske løb kun skal afvikles hvert andet år. De historiske baner Silverstone, Monza og Monte Carlo får sammen med Hungaroring en fast plads. Baner som Zandvoort, Spa-Francorchamps, Barcelona, Imola, Portima og Istanbul Park får kun et løb hvert andet år. Planen for Formel 1-VM er fremover at have otte løb i Europa.

FLERE SPRINT-LØB I 2023

Formel 1-boss Stefano Domenicali vil have flere sprint-løb i Formel 1-VM 2023. Sprint-løbene, der afvikles over 100 km lørdag, afgør startplaceringerne til søndagens grandprix. I år er der sprint-løb ved tre grandprixer (Emilia Romagna, Østrig og Brasilien). Næste vil Domenicali have mindst seks sprint-løb og han henter måske inspiration fra MotoGP, der fra 2023 vil have sprints-løb ved alle grandprixer.

ENDELIG: GUENTHER MERCHANDISE!

Det mest populære medlem af Haas F1 Team (globalt - ikke kun i Danmark)? Uden tvivl ikoniske Guenther Steiner. Netflix´ Drive to Survive har gjort F… Guenther til superstar, og nu har teamet lanceret en officiel serie Steiner t-shirts. I timerne efter lanceringen crashede teamets hjemmeside på grund af overbelastning!

BONUS TIL USA-GÆSTER

Grand Prix Tours´ gæster ved det kommende USA Grand Prix i Austin får en bonus i form af 30 minutters ekstra Formel 1-action: For at få bedre tid til at udvikle de nye dæk til 2023 har Pirelli bedt om at FP2-træningen på Circuit of the Americas udvides fra 60 til 90 minutter. Det samme vil være tilfældet ved Japans Grand Prix i Suzuka.

HISTORISK RACE-NIGHT

Vores Race Night i Holland blev afviklet i Louwmans Museum i Haag. Det fantastiske museum har i disse uger en specialudstilling med titlen ’F1 Legends’, og vores gæster kunne blandt mange andre Formel 1-biler beundre vinderbilerne fra Hollands Grand Prix 1952 (Alberto Ascaris Ferrari 500 F2), 1955 (Juan Manuel Fangios Mercedes W196) og 1965 (Jim Clarks Lotus 33). Next stop på Race Night-touren: På lørdag i Milano - med Jan Magnussen som gæstestjerne.