+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Verstappen har vinger!

Verstappen har vinger!

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Montreal

Red Bull giver som bekendt vinger, og man må sige Max Verstappen er flyvende i disse uger. I Canada vandt han sæsonens sjette sejr, og selvom han undervejs var presset af Carlos Sainz Jr´s Ferrari, var hollænderens sejr aldrig for alvor i fare.

Charles Leclerc, der vandt to af sæsonens første tre løb, kom fra Montreal med en femteplads. For Ferrari-køreren var der tale om skadesbegrænsning, for et motorskift havde sendt ham tilbage i sidste startrække.

Derfor ligner det mere og mere et nyt verdensmesterskab til Verstappen og Red Bull: Ikke nok med at hollænderen i løbene er marginalt hurtigere end monegaskeren – Red Bull-Honda´en er også mere stabil en Ferrari, der i tide og specielt utide bliver ramt af motorproblemer.

Mercedes rykker tættere på topkampen. I Canada blev Lewis Hamilton og George Russell nummer tre og fire, og en nyfortolkning af reglen om bilernes frihøjde kan i de kommende uger løse mange af de problemer, det tyske teams har lidt under. Samtidig har de næste baner en langt mere jævn asfalt end vi har oplevet på gadebanerne i Monte Carlo, Baku og Montreal – jeg vil ikke blive overrasket, hvis Mercedes vinder et grandprix eller to i løbet af sommeren.

For Kevin Magnussen og Haas-teamet blev Canadas Grand Prix en ny skuffelse. Under kvalifikationen, der fandt sted på våd bane, beviste K-Mag både sit eget talent og at bilen har masser af potentiale – han kvalificerede sig på en sensationel femteplads.

Men et forsøg på at snuppe fjerdepladsen fra Lewis Hamilton på første omgang endte med et lille sammenstød, der betød at Magnussen måtte i pit efter en ny front. Så var hans rolle i løbet udspillet, men der er ingen tvivl om, at der ligger masser af point og venter på Magnussen og Haas når heldet vender.

Måske allerede i Silverstone i næste uge?

formel 1 canada - kører gør sig klar

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA MONTE CARLO

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

TILBAGE TIL AFRIKA?

Formel 1-chef Stefano Domenicali tog en lang omvej fra Baku til Montreal: Han var i Sydafrika for at forhandle med ejerne af Kyalami-banen om et nyt grandprix. Sydafrika, der har været ude af VM-kalenden siden 1993, kan være med igen allerede næste år. Til Grand Prix Tours´ planlæggere: Det kan blive stort – Formel 1 og safari på samme tur!

LANGTIDS-KONTRAKT TIL MELBOURNE

Det kommende grandprix i Las Vegas og interessen fra ’nye’ baner som Kyalami har skabt travlhed blandt de nuværende grandprix-arrangører. Der er et begrænset antal pladser i Formel 1-kalenderen, og alle vil derfor sikre sig nye langtidskontrakter. Selvom Melbourne har tre år tilbage af byens nuværende aftale om Australiens Grand Prix, har man netop underskrevet en ny 10-årig kontrakt, der betyder at der vil blive kørt Formel 1 i Albert Park frem til 2035.

40 ÅR SIDEN TRAGEDIE

Det er i år 40 år siden Riccardo Paletti blev dræbt i en ulykke på de første meter af Canadas Grand Prix 1982 i Montreal. Den italienske Osella-kører ramlede op i Didier Pironi´s Ferrari, der var stallet på startstregen. Paletti blev dødeligt kvæstet, og omkom i flammerne i den brændende Osella. Banen i Montreal hedder i dag officielt Circuit Gilles Villeneuve, og er opkaldt efter den lokale legende, der omkom i Belgien kun en måned inden Palettis ulykke. Der er ingen mindesmærker for italieneren i Montreal, men i Italien hedder den lille bane i Varano nu Autodromo Riccardo Paletti.

MAZEPIN OG REALITETSSANSEN

Nikita Mazepin, der russiske no-hoper der måtte vige pladsen hos Haas F1 Team, da hans hjemland invaderede Ukraine, er en bitter mand. Han kritiserer skarpt sin 2021-teamkammerat Mick Schumacher og tyskerens manglende resultater i forhold til Kevin Magnussen. ”Resultaterne taler for sig selv,” hævder Mazepin. Herfra giver vi Mazepin ret - resultaterne taler for sig selv. Også det fra Haas-kvalifikationsduellen 2021, hvor Schumacher bøllebankede Mazepin 20-2.

MAZEPIN COMPETE AS ONE

Nikita Mazepin udsendte i øvrigt en pressemeddelelse fredag, hvor han annoncerede kampagnen ’We Compete as One’. Kampagnen skal støtte idrætsfolk, der på grund af det, der kaldes ’usportslige grunde’, er udelukket for konkurrencer. ’We Compete as One’ (ligger navnet ikke meget tæt på Formel 1´s ’We Race as One’?) bakkes op af en række olympiske medaljevinder, der sjovt nok alle kommer fra Rusland.

LOFT OVER KØRER-LØNNINGERNE?

I år er der som bekendt indført at budgetloft, der betyder at et Formel 1-team maksimalt må bruge 140 millioner US Dollars i 2022. En lang række udgiftsposter falder dog ikke ind under budgetloftet; blandt andet kører-lønninger. Derfor er der nu forslag om, at der også skal loft over, hvad kørerne tjener. Måske ikke urimeligt? Mercedes skal for eksempel fordele de 140 millioner USD mellem cirka 1000 medarbejdere – samtidig med at Lewis Hamilton ene mand skal have cirka 40 millioner USD.

VETTEL: ”DER ER VIGTIGERE TING END F1”

Den nye FIA-præsident Mohammed bin Sulayem er kommet i modvind flere steder i Formel 1. Blandt andet hos kørerne – bin Sulayem har kritiseret Sebastian Vettel og Lewis Hamilton for at være for ’politiske’, men tyskeren svarer hårdt igen: ”Der er nogen, der har en lidt gammeldags indstilling. Der er faktisk ting, der er vigtigere end Formel 1!” Tag den, bin Sulayem!

PEREZ VINDER MED ZAMBONI

Red Bull sendte i Montreal Sergio Perez og Yuki Tsunoda ud i et anderledes race: De kørte om kap i hver deres Zamboni. Og nej – Zamboni er ikke navnet på en avanceret, italiensk supersportsvogn: Det handler om et specialbygget køretøj, der med en topfart på 15 km/t renser og sliber isen under ishockey-kampe. Perez vandt!