+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Velkommen til F1

Vi kan allerede afsløre det nu: 2024 bliver ikke en klassisk Formel 1 sæson!

Velkommen
til Formel 1 2024

Formel 1 er mere populært end nogensinde.

Med 24 løb er 2024-kalenderen den største i Formel 1-historien. Nye bilfabrikker – Audi og Ford i 2026, Cadillac i 2028 – er på vej ind i sporten. De fleste grandprix-arrangører kan melde udsolgt længe inden løbet. Og alle teams har en stærk økonomi.

Sportens nye guldalder betyder, at der er rift om billetterne.  Grand Prix Tours er Danmarks mest erfarne arrangør af Formel 1-rejser, og de mange år på alverdens Formel 1-baner har sikret os et enormt, internationalt netværk, der kommer dig og vores andre gæster til gode. Selvom mange baner har hængt skiltet med ’alt udsolgt’ op, kan vi som regel hjælpe med billetter.

Vores pakkerejser er den bedste løsning for nye og gamle Formel 1-fans. For det første er du sikker på at alting fungerer: Transport, overnatning, adgangsbilletter – vi sørger for det hele.

For det andet bliver der altid knyttet nye venskaber i vores rejsegrupper. Vi tager jo alle afsted med samme udgangspunkt: Vi elsker Formel 1. Der er nogle, der holder med Max Verstappen, der er andre, der er vilde med Lewis Hamilton. Der er rigtig mange, der elsker Ferrari. Og alle hepper selvfølgelig på Kevin Magnussen. Men de forskellige fangrupper samles hos Grand Prix Tours til hyggeligt samvær og godmodigt drilleri.

Og for det tredje er der vores Race Nights. De afvikles ved de fleste løb; som regel lørdag aften. Her mødes vi til lokale delikatesser, spændende drikkevarer og en lærerig, humoristisk cocktail og racer- og røverhistorier fra Formel 1-reporter Peter Nygaard. Han runder i år sit grandprix nummer 700, så han ved hvad han taler om, og med jævne mellemrum tager han en ’gæstestjerne’ med. Race Night er endnu et af de områder, hvor Grand Prix Tours er i særklasse.

formel 1 bahrain
formel 1 bahrain

Hvad kan vi forvente af Formel 1 2024?

Efter hans fantastiske 2023-sæson er Max Verstappen naturligvis favorit til endnu en VM-titel. Men lagde du mærke til, hvordan han kom under pres i de seneste løb? Faktisk havde Ferrari flere pole positions end Red Bull i den sidste tredjedel af 2023-sæsonen.

Der er ingen tvivl om, at Ferrari er i fremgang. Det italienske team har ikke vundet VM siden 2008, og de sidste mange år har været et langt, sejr træk til bage mod toppen. Men nu er de ved at være der – 2024 kan blive året, hvor Den Stejlende Hingst sparker De Røde Tyre ned af VM-tronen. 

Det lyder nærmest naturstridigt, men det er nu mere end to år siden Lewis Hamilton har vundet et grandprix. Og Mercedes har kun vundet et enkelt løb i 2022-23. Mercedes´ nedtur understreger, hvor hurtigt styrkeforholdet kan ændre sig i Formel 1. Efter otte VM-titler i træk fra 2014-21 kæmper Hamilton og teamkammerat George Russell nu for at blive ’best-of-the-rest’. Det er ikke godt nok for Mercedes, der satser på nye grandprix-sejre i 2024.

Og så er der ham Kevin Magnussen og Haas F1 Team. 2023 var ingen succes for danskeren, men Kevin har jo ikke glemt at køre Formel 1. Så herfra – i et sprog han forstår – en besked til teamchef Guenter Steiner: Giv Kevin en f…bil der passer til hans f…kørestil – så skal de f… resultater nok komme!

Med en fornem Formel 2-sæson 2023 understregede Frederik Vesti, at han fortjener en plads i Formel 1. Som Mercedes-junior og -reservekører er han langt fremme i køen af bejlere til et 2024-sæde, men hans debut kan faktisk komme allerede i år. Vesti vil være på plads i Mercdes-pitten til en lang række løb i den kommende sæson, og han ventes også på banen i de to FP1-træninger Mercedes skal afvikle med såkaldte ’young drivers’.

Det er jo ikke fordi vi ønsker uheld for en af de faste Mercedes-kørere. Men hvad sker der, hvis Lewis Hamilton får influenza? Eller George Russell forstrækker en muskel under fitness-træning? Sidder der så pludselig en dansk rookie i en decideret vinderbil i Formel 1?

Her hos Grand Prix Tours kan vi næsten ikke vente på at Formel 1-sæsonen 2024 kommer i gang.

Vi glæder os til at se dig!

Det vidste du ikke om F1...

Pris for en F1 bil

Ca. 6,8 mio. USD med basisudstyr. Dette er ekskl. udvikling og komponenter

Komponenter

En F1 bil består af mere end 80.000 komponenter, som skal samles præcist

Vægttab for kørere

En F1 kører taber ca. 4 kg i vægt under et løb. De kan drikke væske undervejs

Dækslidtage

Normale bildæk holder til 60.000-100.000 km. F1 dæk holder 90-120 km. 

Letvægterbil

En Formel 1 bil vejer blot 795 kg inkl. kører – ekskl. benzin

Dæk og optankning

De bedste teams kan skifte dæk på 2 sekunder. Der må ikke tankes under løbet

Acceleration

En F1 bil kan accelerere fra 0 til 100 km/t og tilbage til 0 på 3 sekunder

Tophastighed

F1 biler har en topfart på ca. 360 km/t og kører oplever op til 5G ved nedbremsning