Le Mans banen


Fakta om banen

  Løbsdag   Lørdag 18. til søndag 19. juni 2016
  Banenavn   Circuit de la Sarthe
  Første Grand Prix   1923
  Banelængde   13,629 km
  Løbets længde   24 timer
  Sving   38 pr. omgang
  Distance rekord   5.410 km (2010) - 397 omgange
  Banerekord   3 min. 17,475 sek. - Andre´ Lotterer i 2010
  Vinder 2014   Audi Sport Team
  Vinder 2015   Porche Team


Banen rundt som racerkører

Circuit de la Sarthe er en legende. Som kører er det helt unikt. Herunder kan du læse en kørers gennemgang af banen.

Man triller ud fra pitten, og det første, man ser, er et langt højresving, der munder ud i Dunlop-chikanen. Her ankommer man med ca. 250 km/t, og der skal bremses ned fra femte til andet gear. Herefter accelererer man op over Dunlop-bakken, gennem Dunlop-broen, og ned gennem Esses-kurven. Det er et blødt højresving efterfulgt af en blød venstrekurve, der munder ud i et lidt skarpere højresving. Denne del blev tilføjet i 2002 - ellers havde der blot været en lang lige bakke fra Dunlop-broen og ned til S-chikanen.

S-chikanen er hurtig og kan tages med ca. 200 km/t i fjerde gear! Derpå køres ned gennem det meget hurtige højresving kaldet Tertre Rouge. Dette sving er vigtigt, da det er det sidste sving inden den legendariske Mulsanne-langside. Udgangshastigheden er supervigtig. Og nu går det så ned af Mulsanne-langsiden, hvor bilen næsten er i en konstant acceleration, lige indtil den første chikane. Det er en højre-venstre chikane, der blev indviet i 1990, da hastighederne på den ellers 5 kilometer lange Mulsanne-langside nærmede sig 400 km/t. I dag er det kun muligt at køre 330 km/t. I 1988 satte franskmanden Roger Dorchy faktisk den absolutte hastighedsrekord på Mulsanne-langsiden. Han nåede op på 405 km/t i en WM-Peugeot.

Efter første chikane køres hastigt videre til næste chikane. Det er en venstre-højre chikane, der ikke er helt så skarp som den forrige. Herefter går det op over den berømte Mulsanne-bakke. Denne er blevet fladet ud i 2001, da en Mercedes-Benz CLR lettede og slog fire kolbøtter, før den landede på hjulene - i skoven 30 meter ved siden af banen. Dramatisk. Chaufføren af bilen slap fra ulykken uden skrammer.

Vel over bakken går det gennem Mulsanne-Corner i andet gear. Herefter kommer man op til et meget langt lige stykke, hvor bilernes speedometer for tredje gang på én omgang svinger op over 330 km/t. Herefter følger et sving kaldet Indianapolis, som tages med ca. 150 km/t i tredje gear. Efter et lille stykke følger en brutal nedbremsning til svinget Arnage. Her er typisk mange tilskuere (og mange myg), som står tæt pakket for at se bilerne passere indenfor blot fire meters afstand.

Vi er nu nået til et af de mest krævende steder på Le Mans banen, nemlig Porsche-kurverne. Det er en serie af kurver, der er meget hurtige, og som kræver god koncentration på alle tider af døgnet. Der er tre venstresving og to højresving. Man kører gennem denne sektion med ca. 250 km/t.

Banens sidste svingkombination er Ford-chikanerne. Igen kommer man med relativt høj fart, bremser ned til 3. gear, napper curberne i begge sider, svinger til venstre, fortsætter lidt ligeud og svinger derefter til venstre igen. Derpå kommer man op forbi pitten, hvor pit-boardet kan aflæses.


Således fortsætter det ca. 375-395 gange gennem alle 24 timer. Fascinerende!